Detta år har glasögonexperter kollat upp de största trenderna på modeveckorna vår/sommar 2021, från Köpenhamn i augusti till New York, London, Mailand och Paris i september och oktober. På grund av covid-19 var modemärkena tvungna att ta till kreativa lösningar för att presentera sina nya kollektioner, exempelvis genom filmer som spelats in på förhand, livesändningar och utomhusshower. Fördelen med detta var att många modevisningar blev lättillgängligare än vanligt eftersom människor världen över helt enkelt kunde närvara online. Med ett särskilt öga för märken som vi erbjuder i vår egen nätbutik har vi hållit utkik efter glasögon-trender som kommer att bestämma modet SS21.
Ovanlig realitet, oviss framtid – modetrender 2021
Liksom så ofta på modeveckorna tjänade även SS21-modevisningarna som plattform för utbyte av sociala och politiska budskap. Många märken såg den aktuella situationen med covid-19 som en möjlighet att tänka om och fundera på hur samhället kan bli bättre och hållbarare. Detta såg man till exempel i samband med Art Schools medverkan på London Fashion Week, eller i samband med Louis Vuittons ”Vote”-jumper under modeveckan i Paris – även under modeveckan i Köpenhamn såg man en hel kollektion av märket Designers Remix gjord av återvunna stycken.
Många shower refererade till vår realitet, som för närvarande kan upplevas som något förvirrande, samt till framtiden som kommer att påverkas av bland annat coronaviruset och de globala klimatförändringarna. Några designer, såsom Marine Serre, integrerade till och med masker och plastvisir i sin kollektion under modeveckan i Paris. Designern sade i en intervju med Vogue: ”Kläder är medel som vi känner oss skyddade med”.
Klädesplaggen från designern Kenzo var till och med försedda med nät i biodlarstil som täcker personen som bär klädesplagget nästan helt. Denna accessoars skyddande karaktär överfördes till säsongens viktigaste glasögon-trender som vi kommer gå in på mer i detta blogginlägg: oversize-modeller och wraparound-bågar som till en början verkar sportiga men som också kan ses som ett skydd för ansiktet.
Några märken försatte oss in i framtiden, likt en flykt från den aktuella realiteten. Som exempel kan Thom Brownes modeshow, som visades som en narrativ film, nämnas. Showen förde oss till ”modeolympiaden” år 2132. Mot denna bakgrund lät alla vita kläder pilotsolglasögonen med guldfärgade spegelglas framhävas tydligt – dessa betecknades i filmen enligt reportrarna som ”reflekterande solglasögon”.
Sportswear blir vardagsklädsel
Liksom Thom Browne iscensatte sin nya kollektion i en olympisk arena hade många andra märken starka element från sportswear i sina vardagskollektioner. För Miu Miu var motsatserna avgörande. De sportiga klädesplaggen, inspirerade från 90-talet – däribland träningsskor med klackar och shelljackor – kombinerades med diamantprydda glasögon medan små rektangulära trendiga glasögon bars lätt runt ansiktet.
Burberrys naturinspirerade show, som designern Riccardo Tisci själv beskrev som en ”kärleksaffär mellan en sjöjungfru och en hai”, iscensattes i ett engelskt skogsområde. Klädesplaggen var glamourösa och elegant skräddarsydda, försedda med glittrande diamanter. Manliga, svarta bodyguards följde modellerna genom skogen, vilket igen förmedlade en föreställning om ett nödvändigt skydd. Med wraparound-solglasögon och blekblåa eller klara glas förvandlades deras kläder snabbt till bilder ur framtiden.
Back to the 60s/70s
För sin nyaste kollektion lät sig Dior inspireras av den feministiska konstnären Lucia Marcucci från 60-talet. Slipstyg, blommiga mönster och svävande tyg i naturliga färger ackompanjerades av subtila pilotglasögon eller sexhörnsglasögon med guldram som gav den annars så fria looken en intellektuell touch.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Den helvita looken som varit en trend i några säsonger framkom också ofta, denna gång kombinerad med trendiga glasögon som anknöt till 60-talet. För Fendi var exempelvis elegans namnet på leken, där små vita rektangulära bågar kompletterade de helvita klädesplaggen. Glasögon i pilotstil med en platt övre rand gav även andra outfits en obefläckad, chick look.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Fendi var inte det enda märket som hade bestämt sig för färgen vitt – även Burberry och Tom Ford visade denna look. Thom Brownes samtliga kollektion var i elfenben, vitt och blekgult.
En ytterligare trend som påverkats av 60-tals eran, om inte som ett resultat av vårt behov av skydd i den aktuella situationen, är extrastora glasögon. I denna säsong är överstora solglasögon verkligen överdrivna och täcker en stor del av ansiktet. Ta bara en titt på Tom Fords trendiga glasögon: Med tjocka plastbågar och glas i de lekfulla färgerna lila eller gult är de en tydlig kontrast till de vanliga subtila svarta ramarna från det amerikanska märket.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Gucci bestämde sig också för stora, nästan överdimensionerade solglasögon i olika former och lekte ännu mer med färger som rosa och aquablått. Kombinerat med kläder i blommigt mönster och huvuddukar återger denna kollektion verkligen vibbar från flower-power-tiden på 60- och 70-talet.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Och så fanns det då också den sicilianskinspirerade kollektionen i lappteknik från Dolce & Gabbana som uppfylldes av en hel regnbåge av ljusa färger och som fann sin balans genom mörka extrastora solglasögon med svartbruna glas.
Om du alltid vill vara up-to-date i glasögonvärlden, så besök regelbundet vår blogg!