„Fashion is like eating. You shouldn’t stick with the same menu“,
sade en gång modedesignern Kenzō Takada som härstammade från Japan. Och han hade helt rätt! Den som alltid äter samma sak börjar småningom peta runt i maten. Märket KENZO är däremot med varje kollektion likt en färggrann buffet som man kan ta för sig av. KENZO är långt ifrån något blekt, lika långt som Frankrike från Japan.
Hyōgo-ken är namnet på staden där Takadas kallelse tidigt blev tydlig. Inte som skolelev i kostundervisningen utan redan som liten pojke upptäckte han i sitt föräldrahem sitt intresse för mode medan han bläddrade i sin storasysters modemagasin. Därmed blev Takadas utbildningsväg en logisk konsekvens som slutade med en framgångsrik examen från den renommerade högskolan Bunka Fashion College i Tokio.
Som första manliga student lade han därmed en grundläggande milsten för sin karriär med vilken han senare skulle komma att revolutionera modevärlden med sin helt egna bild av mode.
//www.instagram.com/p/CF9qKb_orW2/
Från Ginza till Champs-Élysées
För att kunna leva sin dröm var Takada tvungen att lämna sin trygghetszon och lämna Japan så att han i modevärldens hjärta – Paris – kunde påbörja ett nytt kapitel. Bara 25 år gammal på en främmande kontinent blev starten dock något seg. ”Broke but busy” levde han till en början på luft och kärlek. Tygen för sin första kreation köpte han på loppmarknader eftersom hans pengar bara räckte till för secondhand. Inspirerad och motiverad av kärlekens stad lyckades Takada ändå trolla fram en lyckad kollektion och år 1970 arrangerade han slutligen sin första show. Därpå följde det officiella grundandet av företaget Kenzo S.A. och en egen boutique. Denna kallade han Jungle Japonaise (japansk djungel). På egen hand förvandlade han de kala väggarna i affären med pensel och färg till en regnskog med blommande flora och fauna liksom KENZOs kända tigrar. För färggranna blommönster och KENZO-tigerlogon är märket känt ända tills idag.
//www.instagram.com/p/CF-j6a9ncLt/
Från allvetande öga till kattögon
Kenzo blev ett namn i modevärlden och modevärlden skapade sig en bild av Kenzo. Snabbt blev varumärket mycket bekant. Bredvid Floral Prints och tigerhuvudet blev det allvetande ögat till en ytterligare symbol som KENZO otvivelaktigt representerar. Enda till idag dyker det hela tiden upp på kläder från KENZO, KENZO-handväskor och andra modeaccessoarer från KENZO.
//www.instagram.com/p/CFiErl9AH-8/
År 1993 övertogs varumärket KENZO av den franska lyxkoncernen LVMH. Efter försäljningen till gruppen arbetade Takada fortsättningsvis som chefsdesigner tills han 1999 steg ur modeaffärsvärlden helt. Ett märke för hemtillbehör följde därpå men designern uppnådde inte samma framgång med detta som med sitt modemärke. Kenzō Takada dog 81 år gammal den 4 oktober 2020 i Paris.