Hur kan man inte älska festivaler? De utgör ett tillfälle att se många artister på samma ställe och avnjuta läckra drinkar och tilltugg. En fest där gamla och nya bekantskaper frodas. En plats där alla möts för att fira bra musik. Vad som definitivt inte får fattas under dessa dagar är den perfekta outfiten – en outfit som du trivs i och som får dig att glänsa på festivalen.
Den första riktiga musikfestivalen som vi känner den idag gick av stapeln 1969 under namnet Woodstock Festival. Precis som samhället självt har naturligtvis även festivalerna bytt skepnad. Allt kretsar huvudsakligen fortfarande kring musiken, men umgänget med vänner och likasinnade såväl som de senaste modetrenderna hamnar allt mer i medelpunkt. Det sistnämnda är precis vad denna blogg kommer handla om. Närmare bestämt om detaljen som gör outfiten under Coachella och andra festivaler: solglasögonen.
Tomorrowland
Det som började som en endagsfestival utvidgade sig till att idag vara en av Europas största festivaler. Tomorrowland förför besökarna under ett par ljuva juliveckor med elektroniska toner i ett sagoland. David Guetta, Axwell och många andra musiker beträder scenen i den belgiska staden Boom. De två spinoff-festivalerna TomorrowWorld och Tomorrowland Brazil kan inte mäta sig med originalet i Belgien, men med sina nästan 200 000 besökare i Georgien och Brasilien är även de mycket populära.
På förra årets upplaga av den belgiska festivalen var stora, runda glasögon med färgade glas mycket omtyckta. Denna festivalbesökare utgör ett strålande exempel.
//www.instagram.com/p/BiZv-PRgXPE/?hl=de&tagged=tomorrowland2017
En liknande modell finns hos Gucci. Modellen GG 0206SK från Gucci finns med iögonfallande färgade glas såväl som med enkla blåa och gråa glas. Varje outfit blir en riktig blickfångare med dessa glasögon. Glasögonen fulländar den avslappnade festivallooken med sneakers och t-shirt och får blickarna att dras mot solglasögonen utan att distrahera för mycket.
Lollapalooza
Lollapalooza, som till en början blev en flopp som till och med tvingades avsluta tidigare mellan 1997 och 2003, hör idag till de mest framgångsrika festivalerna i världen. Till skillnad från andra festivaler kräver Lollapaloozas grundare att artisterna inte uppträder inom en radie av nästan 500 km under en bestämd tid före och efter musikfestivalen. På detta sätt säkerställer arrangörerna att fansen som vill se ett särskilt band bara har möjlighet att göra detta på Lollapalooza. Festivalen ligger även rätt i tiden, vilket de bevisade 2014. Lollapalooza blev då kontantlös och alla betalningar skedde genom festivalarmbanden som försågs med ett speciellt chip. Det gjorde festivalen säkrare, eftersom besökarna inte behövde ha med sig stora summor pengar in på festivalområdet. Arrangemangets plats har under senare år skiftat mellan Chicago, Santiago de Chile och Berlin.
Vid sidan av festivalbesökarna har även kändisarna snygga outfits, såklart inkluderar de alltid vår favoritdetalj: de perfekta solglasögonen! Precis som Lana del Rey visar är det inte bara den sportiga outfiten som går hem på festivaler, utan även den flickaktiga looken är mycket omtyckt. Luftiga kjolar med blommönster, oversize-hattar och därtill såklart de passande solglasögonen. Ett par cat-eye-solglasögon med vit ram och tonade glas rundar av looken perfekt och ger den något hemlighetsfullt över sig. Rätt i tiden är du definitivt med cat-eye-modellen från Vogue, som utstrålar såväl styrka som skönhet.
Sziget
Ytterligare en festival som vi vill presentera för er är Sziget i Ungern. Det speciella med denna festival är att den äger rum på en liten ö i floden Donau i Budapest där en hel liten stad skapas under sommarveckorna. Vid sidan av musikspektaklet finns allt vad festivalbesökare och turister kan tänkas behöva i form av underhållning och förnödenheter: det finns bankomater, post, hittegodskontor, idrottsmöjligheter, teater, affärer, restauranger och till och med aktiviteter för barn. Bron till festivalområdet byggdes 1955 och ledde då till brobyggarnas bastion. Idag är det här som de noggranna säkerhetskontrollerna utförs. År 2008 sjöng en på denna tid okänd artist för en summa på 30 000 euro. Sziget-kännare vet vem det handlar om: Lady Gaga. En annan särprägel för festivalen är det stora antalet scener och musikinriktningar. Open-air-konserterna slutar alltid senast kl. 23 för att inte störa dem som bor i närheten. Musiken fortsätter dock i ljudisolerade tält hela natten lång.
Glasögon skyddar inte bara mot solens UV-ljus, utan även mot damm, vilket är praktiskt vid Sziget-festivalen. Festivalbesökaren bär ett par avslappnade Ray-Ban, som är både funktionella och snygga. En liknande modell är Ray-Ban i pantoform, som med sin näsbrygga i glänsande guld garanterat kommer generera en och annan avundsjuk blick.
//www.instagram.com/p/BeVZJnNlieY/?tagged=sziget2017
Leave a Comment