När multitalangen Samy Deluxe från Hamburg låter sin kreativitet flöda fritt, då blir det alltid rätt. Detta gäller för både musik, konst och modedesign. Därför är det ingen tillfällighet att företaget Edel-Optics från Hamburg slog ihop sig med den rappande lokalpatrioten för att nyttja synergierna för den första kollektionen av det nya märket VOOY, vars bokstäver står för Vision of the other you.
VOOY är det yngsta familjetillskottet för optikern från Hamburg som inte bara har en modern inställning till marknadsföring av glasögon utan som även sätter en trend för framtiden. För redan ett tag har de som bär glasögon inte längre varit offer för mobbning utan snarare till och med trendskapare angående accessoarer. Och eftersom läsglasögon och solglasögon redan länge hör till de populäraste modeaccessoarerna räcker det inte längre till med bara en modell. Framförallt modemedvetna människor tenderar till att kombinera inte bara klockor och sneakers med sin outfit utan även glasögon, som pricken över i:et.
Nya situationer kräver nya looks
Glasögon sitter mitt i ansiktet och därför utgör de en stor del av det första intrycket. Man väljer glasögon beroende på vilken facett av den egna personligheten man önskar understryka. Lika lite som man går till en anställningsintervju med festivalskor, bär man nördiga läsglasögon, som man annars bara har på sig i biblioteket, när man är ute och klubbar.
VOOY erbjuder dig med sin dubbelförpackning en ideal lösning för alla situationer. Enligt behov kan du välja två VOOY-glasögon, två VOOY-solglasögon eller en kombination av bägge varianter – så att du alltid har med dig det passande. Fördelarna med dessa 2-sets har även Samy Deluxe förstått och sett potentialen i. För glasögonmodellerna som uppstod genom samarbetet VOOY x deluxe finns i fyra färger var. Kollektionen innehåller 32 unikat, som både glasögon och solglasögon, vilka multitalangen har designat tillsammans med Edel-Optics. När han i början av 2000-talet fick sina första glasögon kunde rapstjärnan inte riktigt vänja sig vid dem. Om glasögonentusiasten idag måste välja vilken modell han bär när han lämnar hemmet, kan han direkt välja ur flera glasögonväskor.
“Im Hamburger Ding mit dem Hamburger Swing”
… så tonade den obligatoriska freestyle-rappen som Samy Deluxe rappade idag i Hamburger Ding när han stolt firade sin nya kollektion. Stolt över sin ”storslagna glasögonkollektion”, betonade multitalangen, som redan har skapat nästan allt som är vanligt för en populär hiphoppare: kepsar, mössor, luvtröjor… Till och med sneakers har han skapat tillsammans med märket Reebok. Glasögon och solglasögon är dock nu hans debut.
Men här handlade det inte om stora pengasummor utan mer om att fullända konstverket, som han ser sig som. För mode hör till hiphop, som femte element, vilket gör att man själv ser ut som ett konstobjekt när man rör sig längs gatan. Det sociala engagemanget är en ytterligare sida hos denna deluxe-kille. Därför grundade han 2013 föreningen DeluxeKidz, som hjälper barn och unga att skapa en fritid innehållande musik, språk, dans samt scen- och bildkonst. Målet är att väcka intresset för kreativitet, påverka teamskapande processer och att stärka självförtroendet hos de unga genom att stöda deras förmågor.
Edel-Optics stöder detta välgörande projekt och skänker tillsammans med Samy Sorge 10 euro per sålt VOOY-set till Deluxekidz fram till slutet av juli.