“I huvudsak handlar min bok om en blyg, mentalt förvirrad gårdspojke från DDR […]”
Wolfgang Joop sa nyligen i en intervju med GQ när han frågades om hans självbiografi.
Att läsa dessa ord och sedan tänka på mediebilden av Wolfgang Joop skapar en enorm kontrast. Den excentriska designern, som också bär en skjorta och står i poolen med en bok och glasögon, verkar förvånansvärt reflekterande. Som Joop insåg tidigt är han allt som alla förmodligen skulle vilja: attraktiv, välmående, framgångsrik – ett “flytande öga på samhällets soppa”. Men idag har den självgjorda miljonären insett att höglivslivet på 90-talet också hade något dödligt. Det gjorde en självälskande och okritisk av sig själv. Båda sidorna av myntet återspeglas i Joops karriär som modedesigner.
Född 1944 i Potsdam växte Joop upp på en gård i parken Sanssouci, som fortfarande ägs av familjen av nostalgiska skäl och är nu Wolfgang Joops bostad efter en lång vistelse i Hamburg. När hans far flyttade till Väst 1954 för att arbeta som chefredaktör för en Braunschweig kulturmagasin, tog han med sig familjen, varigenom den unga Joop slet från sitt “paradis”. Eftersom han inte var med i sin roll lämnade Wolfgang inte bara sin nya bostad, utan bröt senare också ut från sitt äktenskap, och slutligen ingick ett partnerskap av samma kön som nu varat i 40 år.
Tyskt mode med utropstecken
Redan tio år innan han grundade etiketten JOOP! presenterade den exceptionella designern sin första kollektion i New York. Med pälsdesignerna i sin designdebut gjorde han genombrottet. Det följdes av en klänningsklänning för kvinnor och sedan män, som också var framgångsrik. Bekräftad av scenen grundade Joop företaget JOOP! GmbH. Förutom modedesign var personliga milstolpar i livet, på vilket konstnären upprepade gånger har bevisat sin talang, aktiviteter som målare och restauratör (konst “utbildar” honom idag), mode-Oscar “Fil d’or”, “Golden Spinning Wheel “och andra priser. Dessutom undervisade Joop 1985 som gästföreläsare och två år senare som hedersprofessor vid Berlin University of Arts.
När det gäller varumärkeshantering, JOOP! I början av 1990-talet började han producera interna plagg och började beställa hos licensinnehavare (som Windsor eller Falke). På grund av denna uppdelning finns det inget enhetligt JOOP! -Märke, utan oberoende varumärken, JOOP! Samling, JOOP! Avslappnad, JOOP! Bo, JOOP! Bodywear och JOOP! Glasögon (till vilken JOOP! glasögon och JOOP! solglasögon hör till).
JOOP! Eyewear står för färger. Glasögon och solglasögon från JOOP! är kända för sina snygga färger. I par med harmoniska former ger de den perfekta looken som är levande och färgglad men ändå utan att vara påträngande. Intensiva färgalternativ är idealiska för inställning av accenter i trånga kläder. Ett måste för damer är Joop! Cat Eye Glasses.
Men även för män, glasögon av Joop! erbjuds som inte behöver gömma sig bakom produkter från andra märkesvaror. Om du behöver ett par solglasögon för att verkligen njuta av de sista strålarna av den gyllene hösten, hittar du det i Joop! Solglasögonkatalog med säkerhet en matchande ram. Joop! Solglasögon för män finns också i både ljusa färger och mjuka toner. För hösten är de bästa naturliga röda eller bruna solglasögon, vilket får dig att känna dig bekväm med en promenad i parken eller göra en slående blickfång på stranden (om du fortfarande har några dagar ledigt).
Wolfgang Joop avgick efter flera fram och tillbaka slutligen 2001 från företaget. Efter en kreativ paus grundade han företaget Wunderkind. Idag arbetar han som kreativ direktör på Mönchengladbach-tröjtillverkaren Van Laack. När det gäller den moderna påståendet om sina mönster fortsätter han där han slutade med Wunderkind. Varumärket JOOP!, Under vilket Jette Joop (dotter till Wolfgang) också hanterade sina modeartiklar i början, har marknadsförts sedan 2008 av Holy Fashion Group.