”Finns det överhuvudtaget en skillnad mellan mode och stil? Det är väl ändå samma sak!”
Nej, det är det inte. Även om bägge begrepp ofta används synonymt finns det grundläggande betydelseskillnader angående stil och mode. Det senare begreppet är lånat ur franskans mode (”sätt, vis”). På så vis är mode per definition något som görs. Om man tittar i Cambridges uppslagsverk, vad style betyder, stöter man på en mycket liknande förklaring: ”a way of doing something, especially one that is typical for a person, group of people, place, or period”.
Bägge begrepp innefattar alltså att något aktivt görs. Därför kan man förstå att modedesigner och modemedvetna personer strider med språkvetare som påstår att mode och stil är detsamma. Språkhistoriskt sett kan det vara helt rätt men har jag automatiskt också stil när jag klär mig modernt? Här kan de flesta hålla med om att det inte riktigt är så enkelt.
Vad är mode?
Modet är dynamiskt i sin essens. Om något är modernt, då av princip alltid bara för en kort tid. Om en modetrend har genomborrat massorna och adapterats av för många människor är trenden över. För något som är modernt är en klädsel som är ny, det vill säga modern. Detta bärs till en början endast av pionjärerna i scenen. När en trend har etablerats dröjer det inte länge innan följande trend följer. Så fort en modetrend verkligen har uppmärksammats, spritts av medierna och sedan efterföljs av allmänheten, har modepionjärerna redan lagt trenden åt sidan och befattar sig istället med nästa trend. Denna katt och råtta-lek är dock inget nytt fenomen: Överklassen bar alltid de vackraste kläderna medan proletärerna försökte imitera för att på så vis bland annat förbättra sin samhälleliga ställning.
Idag, hundra år senare lever vi i en värld som har ett helt annat tempo. Det typiska säsonginriktade modet är ett minne blott med koncerner som Zara. Koncernen lanserar nämligen årligen 24 kollektioner till butikerna. H&M bröstar sig med att varje dag ha ett nytt klädesplagg i sortimentet. Detta höga tempo tar upp mycket resurser av den som vill vara modern. För i första hand kostar det tid och energi att alltid vara modern. Och apropås ”kostnader” – det är svindyrt! Den som vill följa varje trend behöver en förmögenhet för att kunna finansiera garderobens ständiga tillväxt. Framförallt de första klädesplaggen, som en modetrend medför kan endast köpas av få människor – eftersom de ju är så dyra. Om du har en stark koppling till mode och endast en liten budget kan du inte göra något annat än att vänta tills de billigare märkena imiterar hypen med liknande produkter. Då är du med! Men har du då automatiskt stil?
Och vad är stil över huvud taget?
Du är din stil! För stil är det som du gör av det. På så vis har stil ingenting med trender, skyltfönsterdockor eller pengar att göra, utan endast med dig själv. En bra stil kan inte särskiljas från dig och ditt medvetande. Om du vet vem du är måste du bara lyssna på din inre röst för att veta vad som passar till dig. Det handlar om din känsla för det du tycker om och om mod till att hitta din stil – även om det ibland betyder att simma motströms. Men på så vis särskiljer du dig från modeslavarna.
“Style is a way to say who you are without having to speak”,
sade en gång US-amerikanska stylisten Rachel Zoe. Den som inte har en egen stil har ingen egen handstil. Att ständigt följa varje modetrend och kopiera olika modestilar, tar kål på varje individualitet. Det finns inget att invända mot lite inspiration här och var. Varje människa låter sig inspireras (medvetet eller omedvetet). Men det handlar om att skapa sin egen stil och att vässa sin profil. Till exempel: Om du gärna bär hatt – så gör det! Gör det till ditt varumärke. Men var i så fall modig och bär inte hatten endast till dina svarta stövlar utan även till dina vita sneakers. Självklart kan du integrera aktuella hattrender i din stil, för ”modernt” är ju i sig inte något dåligt. Men den som plötsligt bär hatt bara för att Usher på sin senaste konsert fångade uppmärksamhet med sin, är mest bara en copycat.
//www.instagram.com/p/BfF_G2XHSBR/
Vision of the other you
Varumärken är ett gott medel för en hög igenkänningsfaktor. Det betyder dock inte att hela looken av ett märke måste återspeglas. Att bara byta ut färger räcker inte heller. Den som alltid bär samma kläder och accessoarer tenderar att uttråka sina medmänniskor. Självklart är ingen tvungen att följa mottot ”dress to impress”. Men om du vill göra intryck är det bra att nu som då skapa en new look. Det gäller till exempel situationer som de första arbetsdagarna på det nya företaget, dina första dejtar med den utvalda eller kanske till och med en släktträff, som känns viktig för en.
Inte bara klädesplaggen har ett direkt inflytande på vår uppfattning om andra, utan till helhetslooken hör även accessoarer. Exempelvis kan en dyr klocka som skimrar fram under skjortan tolkas som en symbol för en välbärgad situation. För att inte överlåta intrycket av oss åt ödet lönar det sig även att göra smarta glasögonval. Eftersom denna accessoar sitter mitt i ansiktet är det omöjligt att förbise den. Därför kan det vara bra att på företagets sommarfest inte bära ett par solglasögon som man till exempel associerar med att dricka Sangria ur en färggrann hink, med bar överkropp. Samtidigt vill man på en fest bland vänner ju inte direkt se ut som en grå mus med 10 dioptrier.
En god möjlighet att alltid ha ett passande set av glasögon, solglasögon eller bägge i kombination är dubbelförpackningen från VOOY. Detta märke erbjuder glasögon och solglasögon i en 2-set-konstellation – med dessa har du automatiskt massor med olika kombinationsmöjligheter. Alltså ta en titt i vårt sortiment och förse dig med glasögonmodeller som passar till din klädstil och representerar dig i alla situationer.