Alla modeälskare känner till haute couture-modets problematik. Lika vacker och enastående som den är på catwalken, lika svår är den att integrera i vardagen. Denna typ av mode känns även i plånboken. Den vanliga kvinnan, hur mycket hon än älskar mode, har inte råd att betala det hutlösa priset för en Prada-kjol, som dessutom är opraktisk att ha på sig.
Även den konstnärliga ledaren på haute couture-märket Prada förstod att detta var ett problem. För att lösa problemet, och även för att ge utrymme åt sin förkärlek till färgglatt och rebelliskt mode, skapade hon 1993 modemärket Miu Miu.
//www.instagram.com/p/BlJEZfsgcRv/?taken-by=carodaur
Kanske har du redan detekterat kopplingen till den konstnärliga ledarens namn? Dotterbolaget till modeimperiet Prada bär nämligen den talangfulla designern Miuccia Pradas smeknamn.
Förutom namnet har Miuccia Prada även givit Miu Miu-kollektionerna sin alldeles egna stil. När den första kollektionen gjorde entré på New York Fashion Week år 1995 var den direkt på allas läppar.
Kate Moss var på den tiden ansiktet utåt för märket. Supermodellen representerade och definierade märket bättre än någon annan. Femininitet, ett perfekt avvägt mått extravagans och en nypa rebelliskhet är receptet som utgjorde det nyuppkomna märkets image.
En hel skara framgångsrika kvinnor bar sedermera Miuccias vision på världens alla gator. De klädde sig i de otvungna men ändå gracila mörka kostymerna som det alltmer omtyckta märket lanserade. Detta är troligtvis anledningen till varför Miu Mius namn kommer upp framför allt i samband med streetstyle. De färgglada, ofta djärva kombinationerna och snitten, men även de lekfulla accessoarerna från det italienska modehuset passar perfekt till modemedvetna kvinnors vardag och till dem som inte har något emot att synas.
//www.instagram.com/p/BkshaoggaTz/?taken-by=carodaur
Ytterligare en milstolpe uppnådde märket år 2006 när den första kollektionen presenterades i modemetropolen Paris. Idag finns märkets butiker i globalt erkända modehuvudstäder som New York, Paris, London, Hong Kong, Peking, Tokyo och Milano.
Om de mörka färgerna var dominerande kort efter Miu Mius uppkomst, står märket idag istället för lättburen extravagns, färgglada färgsättningar, lekfull design och en ny bild av den moderna feminismen. Detta återspeglas såväl i modeskapelserna som i reklamkampanjerna. Miuccias personliga förkärlek till hippie-stil och rebellerande design utgör en konstant källa till inspiration.
Leave a Comment