I sågen ”Fly like an eagle” sjunger den brittiske musikern Seal:
”I want to fly like an eagle
To the sea
Fly like an eagle
Let my spirit carry me
I want to fly
Fly right into the future”
Och vad vore bättre än att flyga mot nya mål i sällskap med Michael Kors solglasögon, ett stycke glasögonkonst som är en perfekt accessoar när man som Ikarus kommer för nära solen på sin färd. Oavsett om det är på stränderna i Tahiti, Zanzibar eller Venice Beach i Los Angeles. Om du bestiger bergen i Gstaad, utforskar Algarves kuster, tränger dig fram genom de livliga marknaderna i Marrakech, njuter av läckra cocktails med mini-paraplyer på Curaçao eller njuter av livet i en hängmatta på Fiji: modellerna från Michael Kors solglasögon kollektion fungerar överallt … även när du inte har semester.
Historia
I efterhand är det mycket svårt att på pricken avgöra när Michael Kors slutligen bestämde sig för att göra modedesigner till sitt yrke. Kanske hände det när Dawn Mello, dåtidens fashion director för Bergdorf Goodman, besökte New York-butiken Lothar’s på 57th Street, där mode-tsaren var anställd som försäljare, skyltfönsterdekoratör och in-house designer. Vid första anblick upptäckte hon begåvningen som slumrade i den unga avhopparen från Fashion Institute of Technology (FIT) och förklarade för honom att hon gärna ville se hans kollektion om han någonsin skulle pröva sin lycka i modevärlden på egen hand.
Kanske var det avgörande momentet när designern år 1981 skapade sitt märke Michael Kors Brand som idag är skattat till ett värde av miljarder dollar. Eller så var det redan när han som tolvåring öppnade sin första boutique på bottenvåningen av sina föräldrars hus. Det kan även vara så att det medvetna beslutet om att göra sig ett namn i den konkurrensutsatta modevärlden tog sin form allteftersom idéerna och bilderna i hans huvud, som han skissade ner så fort han hade tillgång till en penna, blev allt fler.
Modeskaparen som föddes 1959 i Merrick, Long Island, under namnet Karl Anderson Jr. tyckte tidigt om att gå i butiker med sin mor. Då rörde det sig inte om leksaksbutiker, som nu liksom då var den rådande normen, utan snarare om modebutiker. ”Jag var som ensambarn omgiven av mycket starka kvinnor. De var som besatta av mode och alla hade de sin egen stil. Åsikterna om mode skiljde sig åt mellan min mamma och mormor, och min moster hade ytterligare en helt egen stil. Men även männen i min familj påverkade mig. Min morfar var verksam i textilbranschen, min farbror i modebranschen. Det var bara min pappa som inte hade något att göra med den världen. Han ägde en bensinmack, och var därmed på sätt och vis en outsider. Jag lärde mig tidigt genom min familj att mode inte bara var ett lättsinnigt tidsfördriv utan mycket väl kunde vara ett yrke”, förklarade han i en intervju med tidningen Welt.
Nyfikenheten var grunden till hans passion. Ständigt betraktade han människor och deras omvärld. Han analyserade dem formligen och funderade alltid på hur utseendet kunde förbättras … och alltid hade han en ekonomisk och företagsmässig baktanke. ”Jag framställde läderväskor, smycken av koppar, färgade och batikmönstrade saker. Och samtidigt handlade det om affärer. Så var det ofta i min familj. När min farbror till exempel pratade om en ny kollektion som han hade att göra med, då kommenterade han ofta att den och den kappan kommer att sälja fantastiskt. Därigenom lärde jag mig tidigt hur tillfredsställande det är att designa, producera och sedan se att det faktiskt finns de som inte bara köper produkten utan även använder den i sin vardag. Därför var alltså mitt mål från första början att skapa produkter som kunde säljas.”
Och denna man, som mellan 1999 och 2003 arbetade som framgångsrik och världsöppen creative director hos Céline, har definitivt lyckats sälja. Inom vissa områden har han till och med slagit alla sina konkurrenter. Han har skapat ett världsomspännande imperium som det är svårt att föreställa sig världens modemetropoler utan. Under de kärleksfulla smeknamnen Michael Mr. Moneybag eller Three-Million-Dollar-Man hör Kors sedan 2014 enligt Time Magazine inte bara till de 100 mest inflytelserika männen på planeten, utan han spräckte till och med ett år tidigare glastaket på Forbes Magazines miljardärs-lista.
Till hans kungarikes juveler hör de världsberömda Michael Kors handväskor, den egna smyckeskollektionen och hans kreationer för herrar och damer som har bidragit till att demokratisera modemarknaden. Men framgångssagan slutade inte där, för den ständigt solbruna modekungen införlivade även glasögonmarknaden i sitt rike.
Idag hör Michael Kors Eyewear med den omisskänneliga MK-guldloggan till de mest framgångsrika designer-märkena på glasögonmarknaden vid sidan av Ray-Ban, Oakley, Gucci och Prada. Kors och hans firma, vars bågar produceras av Luxottica, har hållit ihop sedan start. För modekännaren är medveten om sina styrkor som i stort utgörs av den bekanta, angenäma och intuitiva dragningskraften som hans mode utstrålar, utan att för den delen tumma på den lyxiga touchen. Namnet Kors är sinnebilden av ”sportig elegans”. Istället för att vända kappan efter modevinden, satsar New York-designern med sitt team på tidlös chic, som utstrålar såväl elegans som enkelhet.
Med denna taktik har moderesan varit en framgång inom alla nischer, vilket även går att se på flödet av kopior som i åratal har översvämmat marknaden. Men som alltid gäller: ofta kopierad, ännu oftare misslyckad. Därför finns det ännu ingen Michael Kors solglasögon kopia som lever upp till den enastående och exceptionella standarden som utgör märket.
Men med miljontals försök har förfalsknings-industrin gjort sitt yttersta för att lyckas. För att vara säker på att du håller ett par Michael Kors original i händerna bör du hålla koll på ett antal saker: I första hand kontrollerar du Michael Kors solglasögons pris, som alltid är en indikator på äktheten. Dessutom ska den snygga bågen komma i ett Michael Kors solglasögonetui tillsammans med Michael Kors glasögonduk. Det ingraverade serienumret på vänstra skalmens yttersida ska inte gå att skrapa bort, och detsamma gäller texten ”Michael Kors” och CE-märket som är placerat på höger skalms innersida och garanterar produktion efter striktaste EU-regleringar. Den gyllene Michael Kors-loggan som återfinns på vissa modeller ska inte heller gå att skrapa bort eller brista i symmetri (till exempel vad gäller avståndet mellan bokstäverna). Ytterligare ett kännetecken är firmanamnet (Michael Kors) på övre kanten av glasögonglaset. Om du stöter på firmor som försöker sälja Michael Kors solglasögon tillbehör eller själva glasögonen under namnet Micael Kors eller Michael Kohrs kan du vara säker på att det rör sig om ett par Michael Kors fake solglasögon.
Michael Kors solglasögon – ett stycke vardag för kändisar
Även kända ansikten som skådespelarna Gwyneth Paltrow, Angelina Jolie, Kate Beckinsale, Jennifer Aniston och Emma Stone tjänar som levande reklampelare för Michael Kors solglasögondesign. Även deras manliga kollegor Jamie Foxx, Brad Pitt, Michael Douglas och Robert Downey Jr. kunde ses på diverse stränder med solglasögon från Michael Kors solglasögon-kollektion 2015, 2016 och 2017. Även Michael Kors solglasögon-kollektion 2018 förtrollar soldyrkare som sångerskorna Nicole Scherzinger, Lana Del Rey, Demi Lovato, Rita Ora, Taylor Swift och Miley Cyrus. Modeller som Nina Agdal, Kate Upton, Lais Ribeiro, Karlie Kloss och Bella Hadid hör också till fansen av de sportiga solglasögon-kollektionerna från den amerikanska designern.
Leave a Comment