Gucci fyller 100 år – endast de bästa modevarumärken klarar sig så länge. Men vad är det egentligen som gör det italienska lyxmärket så framgångsrikt? Vem är den kreativa person som skapar de ikoniska klänningarna, statusväskorna och glasögonen? Och vilka är nyckelplaggen i den helt nya Gucci Aria-kollektionen? En berättelse om åtrå, retrovibbar och pulserande hjärtan.
Chefen i Gucci-gänget
Det är rätt bekvämt för en modedesigner att inte behöva fundera särskilt länge på låtvalet inför en modeshow, utan helt enkelt kunna välja en låt som serverar designens åtråvärdhet direkt på silverfat. Guccis chefsdesigner Alessandro Michele valde alltså självsäkert den amerikanska rapparen Lil Pumps hit ”Gucci Gang” för att inleda den visuellt fantastiska presentationen av Gucci Aria-kollektionen.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Men Michele var faktiskt tvungen att välja, för Gucci förekommer i otaliga raplåtar och är det mest omnämnda märket i den rätt märkesfixerade hiphop-genren. Detta hänger samman med det italienska glamourmärkets starka närvaro men även med de höga priserna som endast framgångsrika rappare personer har råd med. Så Michele bestämde sig för Lil Pump – även i övrigt valde han ingredienserna till showen inför 100-års jubiléet med omsorg. Mästaren i rekontextualisering citerade utan like, omdebatterade, omdisponerade och skapade en Gucci-värld som var mer än värdig sin historia. Ja, det blev en show som trots alla sina tillbakablickar framför allt visade vart resan ska gå i framtiden. Framåt, naturligtvis!
Guccio Guccis glamorösa vision
Guccio Guccis värld var till en början inte särskilt glamourös. Italienaren arbetade som hisspojke på lyxhotellet ”Savoy” i London där han fick bära väskor från lyxbilar till sviter åt det förnäma folket. I samband med detta lärde han sig mycket om överklassens smak för väskor, och bestämde sig därmed att öppna en lädervaruaffär i sin hemstad Florens. Från och med 1921 sålde han importerade resväskor och väskor – och lät tillverka lyxiga lädervaror i verkstaden intill. Gucci-handväskorna – som snart skulle få de legendariska Gucci-mönstret – blev snabbt till något mycket eftertraktat bland de rika och de sköna. Efter Guccio Guccis död år 1953 övertog hans son Aldo ledningen av huset Gucci som med butiker i New York, Paris och Los Angeles snart skulle bli välkänt världen över. På 1950- och 60-talet gjorde Hollywoodstjärnor som Grace Kelly och Liz Taylor varumärket till en absolut nummer ett på shoppingönskelistan.
Det djupa fallet
Som ofta här i livet följer efter stora framgångar även ett fall. På 1980-talet stred Gucci-arvingarna i Italien om sättet företaget skulle skötas på – aktier slumpades bort och Aldo Guccio måste i fängelse på grund av skatteflykt. Skandalen kulminerade slutligen i mordet på Guccios sonson Maurizio Gucci som genomfördes av en yrkesmördare – anlitad av Maurizios exfru Patrizia Reggiani. Detta mörka kapitel i Gucci-historien filmas för närvarande av Ridley Scott med Lady Gaga och Adam Driver som huvudrollsinnehavare. Filmen ”House of Gucci” ska visas i (amerikanska) biografer i slutet av november.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Tom Ford for Gucci – en gyllene tidsålder
Hur förvandlar man ett misslyckat modeföretag till något riktigt stort igen? Detta frågade sig flera designers efter Gucci-krisen. Men endast en person hade svaret: Tom Ford. Den då helt okände modeskaparen övertog 1994 posten som chefsdesigner för det kantstötta varumärket (och senare även för Yves Saint Laurent) och tog det med sinnligt och elegant mode för damer samt elegant Dandy-stil för herrar tillbaka till toppen. Även de första Gucci-glasögonen härstammar ur Tom Fords penna. Idag handlas produkterna ur hans kollektioner till skyhöga priser på diverse återförsäljarportaler.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Sedan 2015 står Alessandro Michele på toppen av Guccis kreativa team (som han tillhör ända sedan 2002) och han har definitivt gett varumärket ett stilsäker lyft. Med androgyna looks, sjuttiotals-influenser och vågade färgkombinationen lyckades han ärva Tom Ford-eran på sitt eget särskilda sätt och vis, inte stilmässigt men framgångsmässigt.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Gucci Aria – en hyllning till mångfalden
En kollektion till den jämna födelsedagen är aldrig komplett utan en tillbakablick. Allessandro Michele har vågat se tillbaka på 100 år av Gucci, och det flera gånger. En manlig modell öppnade showen, iklädd en röd sammetsdräkt: ett citat ur den berömda kollektionen år 1996 av Tom Ford. Ridhjälmar, kragar, chokers och naturligtvis det ständigt återkommande ”Horsebit”-spännet: en hyllning till företagsgrundaren Guccio Gucci som även tillverkade ridsportsartiklar. Även om Michele konsekvent översätter detta hästtema till en fetisch-estetik, som Guccio förmodligen då inte hade i åtanke. Fjädrar, spetsar, ankellånga, smala kjolar: minnesbilder av de stora Hollywood-tiderna och Marilyn Monroe. Och så naturligtvis Balenciaga. Det som vid första anblicken ser ut som en kooperation, likt samarbetet mellan ett italienskt och ett franskt storband, är faktiskt bara en bugning (PR-värdig) av Alessandro Michele inför gregorianska Demna Gvasalia som är Balenciagas chefsdesigner.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Kollektionens viktigaste produkter
Ett präglande element ur Guccis 100-års-jubliäumskollektion som redan spritts som en löpeld genom sociala medier är en liten handväska i form av ett hjärta som pryds av glittrande stenar. Även retro-glasögon – både solglasögon och glasögon, till heltäckande Gucci-mönster i bruna nyanser. Sammetskostymer, spännen, ridstövlar och lackkappor kombinerar Michele med smala, sportiga schades och hängande näspiercingar. Låter kanske som ett stilistiskt kaos, men det är en förvånansvärt välfungerande plädoajé för Micheles levnadsmotto: Går inte, finns inte.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an