HOTLINE +46 8 40835698
KOSTNADSFRI TUR- OCH RETURFRAKT 30 DAGARS RETURRÄTT
  • sv  Svenska
    • de Deutsch
    • en English
    • da Dansk
    • nl Nederlands
    • fr Français
    • hu Magyar
    • pl polski
    • ro Română
    • as Österreich
    • cz Schweiz
Edel Optics Blog
edel-optics.se
Edel Optics BlogEdel Optics BlogEdel Optics Blog
till shopen
  • Sonnenbrillen
  • Brillen
  • Kontaktlinsen
  • Sportbrillen
  • Pressezentrum
  • Pressekontakt
  • Pressemitteilungen
  • Presskit
  • Sunglasses
  • Prescription Glasses
  • Contact lenses
  • Sports glasses
  • press center
  • press contact
  • press releases
  • presskit
  • Zonnebrillen
  • Correctiebrillen
  • Contactlenzen
  • Sportbrillen
  • perscentrum
  • perscontacten
  • persberichten
  • presskit
  • Solbriller
  • Korrektionsbriller
  • Kontaktlinser
  • Sportsbriller
  • pressecentrum
  • presse kontakt
  • pressemeddelelse
  • pressekit
  • Solglasögon
  • Glasögon
  • Kontaktlinser
  • Sportglasögon
  • Press-Center
  • Presskontakt
  • Pressmeddelanden
  • Presskit
  • Okulary słoneczne
  • Okulary korekcyjne
  • Soczewki kontaktowe
  • Okulary sportowe
  • Centrum prasowe
  • Kontakt dla mediów
  • Informacje prasowe
  • Presskit
  • Ochelari de soare
  • Ochelari de vedere
  • Lentile de contact
  • Ochelari sport
  • Centrul de presă
  • Contact presă
  • Comunicate de presă
  • Kit de presă
  • Napszemüvegek
  • Szemüvegek
  • Kontaktlencsék
  • Sportszemüvegek
  • Sajtóközpont
  • Sajtó kapcsolat
  • Sajtó közlemények
  • Sajtó-készlet
  • Lunettes de soleil
  • Lunettes de vue
  • Lentilles de contact
  • Lunettes de sport
  • Le centre de presse
  • contact de presse
  • Communiqués de presse
  • Dossier des presses
  • Jobs
  • Jobs und Bewerbung
  • Wen wir suchen
  • Wer wir sind
  • svSvenska
    • deDeutsch
    • enEnglish
    • daDansk
    • nlNederlands
    • frFrançais
    • huMagyar
    • plpolski
    • roRomână
    • asÖsterreich
    • czSchweiz

EO 10 år – Edel-Optics Story

    Home b EO 10 år – Edel-Optics Story
    NextPrevious

    EO 10 år – Edel-Optics Story

    By Dominik | b | 0 comment | 8 January, 2019 | 0

    “Mod är första steget till allt stort.” Det sade en gång diktaren Johann Wolfgang von Goethe.

    Och det har han rätt i, framför allt om man med det här påståendet syftar på Edel-Optics begynnelse. För det krävdes faktiskt mod för att grunda ett företag som inledninsgvis erbjöd solglasögon och i nästa steg även  glasögon online. Utmaningen den gången låg i att digitalisera ”gå till optikern”, något som trots många butikskonkurrenter fungerat väldigt väl – och som har gjort det i tio år nu.

    Allt började 2005 i London, där Edel-Optics VD Dennis Martens, bördig frå Hamburg, tillsammans med en partner grundade onlineoptikern London Eyewear Ltd.. Trots en lyckad start lämnade Martens företaget, detta på grund av meningsskiljaktigheter angående företagsstrategin. Tur i oturen, för detta ledde till att han i början av 2009 grundade Edeloptics GmbH tillsammans med en skolkamrat från Hamburg, Tomislav Karajica, som ny partner.

    Karajica visade sig vara den perfekta affärspartnern. Medan Martens är specialist på webbshopslösningar har Karajica med sig mycket erfarenhet på området finansiering och finansieringsplanering i bagaget. Som byggnadsingenjör leder han dessutom på ett mycket framgångsrikt sätt Imvest-gruppen, vilken är väletablerad inom projektutveckling, planering och bostadsbyggande på fastighetsmarknaden i Hamburg. De två är ett samspelt team eftersom de har känt varandra i mer än 25 år. Den långvariga vänskapen har resulterat i stor tillit, vilket alltid är grunden för en bra affärsverksamhet.

    Zero to hundred, real quick

    Synergin mellan de båda experterna bar snabbt frukt, och företaget gick med vinst redan första året. Rätt byggstenar för en lyckad start lades. Till dessa hör bland annat det egenutvecklade innovativa butikssystemet, vars programmering gör det möjligt att åstadkomma en sömlös behandling av valfritt antal språk, valutor och momssatser. Därmed kunde Edel-Optics expandera mycket snabbt och kostnadseffektivt internationellt. Redan första året lanserades de första online-butikerna i utlandet, bara två år senare låg 70 procent av omsättningen utanför Tyskland. Idag erbjuder Edel-Optics individuella webbutiker i 53 länder, från A som i Australien till Ö som i Österrike.

    Pilotprojekt Multichannel – Edel-Optics blir tusenkonstnär

    2011 låg fokus inte bara på internationell expansion, utan parallellt med detta på att erövra ytterligare kanaler och utvidga produktportföljen till optiska glasögon. I augusti 2011 öppnade den första butiken på Barmbeker Straße i Hamburg. Idag har Edel-Optics fysiska butiker på Ottenser Hauptstraße (Altona) och i Alstertal shoppingcentrum (Poppenbüttel), och till det senare är det gigantiska lagret och leveransanläggningen anslutna. Det moderna butikskonceptet med virtuell exponering av varorna, där kunderna kan göra ett förhandsurval utifrån sina egna preferenser på iPad och en virtuell spegel, integrerar online-shoppingens starka sidor med köpupplevelsen på plats som ingen annanstans. Detta bekräftas av en rad priser, däribland Retail Technology Award Europe, som Edel-Optics fick 2014 i kategorin “Best Customer Experience”. Även siffrorna talar sitt tydliga språk: Det som en gång var en start-up hör nu med 85 medarbetare och över 40 000 artiklar till de stora aktörerna i branschen. Med mer än en halv miljon glasögon, som skickats från Hamburg till 120 länder, är Edel-Optics till och med en av de tre största online-detaljisterna för märkesglasögon i Europa och nummer två i Tyskland. Målet om att blir en av de största internationella verksamma online-optikerna, vilket Martens och Karajica satte upp för exakt tio år sedan, har de båda vännerna alltså redan uppnått. Men stora planer återstår …

    Kollektioner, samverkan, samarbeten

    Inom ramen för sin tillväxtstrategi har också Edel-Optics skapat sina egna märken. Till dessa hör bland annat joint venture-företaget JB by Jérôme Boateng, där fotbollsstjärnan och modeikonen Jérôme Boateng är designer. Samarbetet startade 2016 med den första kollektionen, där namnet Cities of my Life refererar till städer som varit viktiga i idrottsstjärnans liv. 2017 presenterade Boateng sin andra glasögonkollektion på edel-optics.de Arena i Hamburg-Wilhelmsburg , kollektionen har namnet #teamJB17 och återspeglar hans mångfacetterade personlighet. Den aktuella kollektionen, #BOAconnection, är tillägnad den närmaste kretsen, Boatengs familj och vänner.

    2018 inleddes även ett samarbete med TV-programledaren Sylvie Meis, som är bosatt i Hamburg. I mars presenterade holländskan den första solglasögonkollektionen, Sylvie Optics, i sin adopterade hemstad. Under mottot ”There is no him in hero” finns solglasögonen, särskilt framtagna för starka kvinnor, exklusivt hos Edel-Optics.

    Ett alldeles särskilt partnerskap har ingåtts med basketlaget ”Hamburg Towers“. ProA-laget kämpar inte bara om segern vid bortamatcher och hemmamatcher i Edel-Optics.de arena, utan också för de unga i Wilhelmsburg. För det sociala idrottsprojektet ”Sport utan gränser” belönades Marvin Willoughby, VD för Hamburg Towers, 2015 med Förbundsrepubliken Tysklands förtjänstorden. Att sponsra Hamburg Towers är därmed något som ligger Edel-Optics, i egenskap av företag som är djupt rotat i Hamburg, varmt om hjärtat. Dessutom finns det ingen annan urban sport som kopplar samman ungdomskultur och livsstil, så basket passar perfekt till Edel-Optics märkesprofil.

    More than Work

    Edel-Optics växer och växer, och det gör också sortimentet, mångfalden märken och samarbetena. Företaget har till och med vuxit ur sitt nuvarande kontor på Gänsemarkt. Lagom till 10-årsdagen flyttar Edel-Optics till sin nya hemvist på Reeperbahn. Den nya kontorsbyggnaden är en äkta “Hamburger Ding”, där frilansare, startup-grundare och affärsexperter kommer samman. Home Uniteds Co(ol)-Working Space-projekt förenar på fem våningsplan allt som St Pauli har att erbjuda. Med Urban Art Gallery, Adrenalin Lounge, mikrobryggeri i källaren och takterrass kan man fråga sig: Arbetar du fortfarande eller lever du redan? Den som vill ta sig en lokalproducerad öl med hamnutsikt efter jobbet behöver bara rulla in kontorsstolen i hissen.

    Det finns alltså all anledning att se framtiden med spänning an. Men en sak är säker: Ingen annan optiker har ett större urval, en mer kundvänlig shoppingupplevelse och coolare varumärkesambassadörer. Därför ser vi tillsammans med våra mode- och stilmedvetna kunder och vänner samt affärspartner fram emot de kommande 10 åren med mottot SEE AND BE SEEN!

    No tags.
    Dominik

    Dominik

    More posts by Dominik

    Related Post

    • Hoffmann Natural Eyewear

      NEW IN: Hoffmann Natural Eyewear

      By Ellen | Comments are Closed
      Hoffmann Natural Eyewear står för autentiska glasögonbågar med karaktär. Handgjord i Tyskland av naturliga material såsom äkta buffelhorn, alpackaull, trä eller skiffer. Upptäck ett fascinerande glasögonmärke med en stark historia – där Elton John ocksåRead more

    • De bästa mors dags-present-tipsen för varje glasögontyp

      By Ellen | Comments are Closed
      Letar du efter presentidéer med mening och stil till mors dag? I så fall har du kommit till helt rätt ställe. Med ett par glasögon eller solglasögon ger du din mamma inte bara en chicRead more

    • Balmain Officier Limited Edition

      Guldyra: Balmain Officier-solglasögon i begränsad upplaga

      By Ellen | Comments are Closed
      Det finns få material i världen som utstrålar så mycket glamour och tidlös skönhet som äkta guld. Det är inte för inte som det parisiska modehuset Balmain har valt just detta material för en utsöktRead more

    • 5 tips på hur du vinner äggjakten till påsk!

      By Ellen | Comments are Closed
      Du vill inte lämna något åt slumpen i samband med årets äggjakt utan du vill istället upptäcka de bästa gömställena allra först? Här följer våra 5 snabba tips inför påskdagen:   1) Kolla in dinaRead more

    • Die Porsche Design Sonnenbrille P8938, ausgezeichnet mit dem German Design Award 2022.

      Patrick Dempsey till Porsche Design – German Design Award-vinnare 2022

      By Ellen | Comments are Closed
      Patrick Dempsey vet vad som är bra, därför presenterar skådespelaren och motorsportfantasten solglasögon ur Hexagon-serien åt Porsche Design. Solglasögonmodellerna har nu tilldelats det eftertraktade tyska designpriset. Ta reda på hur de vinnande solglasögonmodellerna ser utRead more

    • Ein Mann mit Schnurrbart blickt in die Kamera und trägt eine schmale schwarze Sonnenbrille - einen der Sonnenbrillen-Trends 2022 für Herren.

      Topp 10: solglasögon-trender för herr 2022

      By Ellen | Comments are Closed
      Vilka är de bästa solglasögontrenderna år 2022 för herrar? Vilka modeller är aktuella? Vilka solglasögonmodeller är populärast? Vi visar dig de 10 viktigaste trenderna från minimalistiskt till extrovert, från förmånligt till lyxigt. Solglasögon är nämligenRead more

    • Eine Frau trägt eine kantige Cat-Eye-Brille - einer der Sonnenbrillen-Trends 2022 für Damen

      Topp 10: solglasögon-trender för damer 2022

      By Ellen | Comments are Closed
      Vilka är de skönaste solglasögon-trenderna för damer år 2022? Vilka modeller finns det? Vilka bågar passar min stil? Och vilka är sommarens must-haves? Vi visar dig sommarens 10 viktigaste trendstilar – från stilrent till extravagant,Read more

    • eYo-Eyewear-Ambassador und Shades of Love-Gründer Jürgen Altmann steht vor einem Motorrad im Himalaya.

      Shades of Love-grunden Jürgen Altmann: solglasögon för världens tak

      By Ellen | Comments are Closed
      Jürgen Altmanns hjärta slår för långa resor, gott kaffe – och solglasögon. Men inte för att själv se så cool ut som möjligt, utan för att hjälpa människor i Himalaya och Anderna att behålla friskaRead more

    Leave a Comment

    Cancel reply

    You must be logged in to post a comment.

    NextPrevious

    Search

    Recent Posts

    • NEW IN: Hoffmann Natural Eyewear
    • De bästa mors dags-present-tipsen för varje glasögontyp
    • Guldyra: Balmain Officier-solglasögon i begränsad upplaga
    • 5 tips på hur du vinner äggjakten till påsk!
    • Patrick Dempsey till Porsche Design – German Design Award-vinnare 2022
    Edel Optics Blog
     
     
    edel-optics.se
     
    Edel-Optics
    Överblick
    Om Edel-Optics
    Butiker
    Merchandise
    Press
    Allmänna affärsvillkor
    Sekretesspolicy
    Sekretessinställningar
    Impressum/kontakt
    Support
    Betalningsmetoder
    Fraktkostnader
    Hjälpvideor för glasögon
    Returnera beställning
    Beställning/avbeställning nyhetsbrev
    Blogg
    Vanliga frågor / Hjälpcenter
    Toppsäljare
    Solglasögon
    Ray-Ban Solglasögon
    Oakley Solglasögon
    VOOY by edel-optics Solglasögon
    Gucci Solglasögon
    Tom Ford Solglasögon
     
    Glasögon
    VOOY by edel-optics Glasögon
    Tom Ford Glasögon
    Ray-Ban Glasögon
    Porsche Design Glasögon
    Gucci Glasögon
    TOP 10 Solglasögon
    Ray-Ban Solglasögon
    Oakley Solglasögon
    VOOY by edel-optics Solglasögon
    Gucci Solglasögon
    Tom Ford Solglasögon
    Prada Solglasögon
    Versace Solglasögon
    Persol Solglasögon
    Dolce & Gabbana Solglasögon
    Carrera Solglasögon
    TOP 10 Glasögon
    VOOY by edel-optics Glasögon
    Tom Ford Glasögon
    Ray-Ban Glasögon
    Porsche Design Glasögon
    Gucci Glasögon
    JB Glasögon
    Oakley Glasögon
    Marc O Polo Glasögon
    Prada Glasögon
    Tommy Hilfiger Glasögon
    Besök oss:

    Exklusiva rabatter. Nyheter om glasögonmode och individuell konsultation genom vårt team för sociala medier.
    Blog
    Senaste omdömen

    Omdömen!

    86 kunder har skrivit ett omdöme på Trustpilot

      Trustpilot
    Betalningsmetoder
    cic3DSecure2
    cic3DSecure2
    paypal
    klarna2
    Förskottsbetalning, Betalning med bankkort., Postförskott, [idealo]
    RETURNERA BESTäLLNING
    Om Edel-Optics
    Blog
    Hjälpvideor för glasögon
     
    Besök oss:

    Exklusiva rabatter. Nyheter om glasögonmode och individuell konsultation genom vårt team för sociala medier.
    Blog
     
    desktop