HOTLINE +46 8 40835698
KOSTNADSFRI TUR- OCH RETURFRAKT 30 DAGARS RETURRÄTT
  • sv  Svenska
    • de Deutsch
    • en English
    • da Dansk
    • nl Nederlands
    • fr Français
    • hu Magyar
    • pl polski
    • ro Română
    • as Österreich
    • cz Schweiz
Edel Optics Blog
edel-optics.se
Edel Optics BlogEdel Optics BlogEdel Optics Blog
till shopen
  • Sonnenbrillen
  • Brillen
  • Kontaktlinsen
  • Sportbrillen
  • Pressezentrum
  • Pressekontakt
  • Pressemitteilungen
  • Presskit
  • Sunglasses
  • Prescription Glasses
  • Contact lenses
  • Sports glasses
  • press center
  • press contact
  • press releases
  • presskit
  • Zonnebrillen
  • Correctiebrillen
  • Contactlenzen
  • Sportbrillen
  • perscentrum
  • perscontacten
  • persberichten
  • presskit
  • Solbriller
  • Korrektionsbriller
  • Kontaktlinser
  • Sportsbriller
  • pressecentrum
  • presse kontakt
  • pressemeddelelse
  • pressekit
  • Solglasögon
  • Glasögon
  • Kontaktlinser
  • Sportglasögon
  • Press-Center
  • Presskontakt
  • Pressmeddelanden
  • Presskit
  • Okulary słoneczne
  • Okulary korekcyjne
  • Soczewki kontaktowe
  • Okulary sportowe
  • Centrum prasowe
  • Kontakt dla mediów
  • Informacje prasowe
  • Presskit
  • Ochelari de soare
  • Ochelari de vedere
  • Lentile de contact
  • Ochelari sport
  • Centrul de presă
  • Contact presă
  • Comunicate de presă
  • Kit de presă
  • Napszemüvegek
  • Szemüvegek
  • Kontaktlencsék
  • Sportszemüvegek
  • Sajtóközpont
  • Sajtó kapcsolat
  • Sajtó közlemények
  • Sajtó-készlet
  • Lunettes de soleil
  • Lunettes de vue
  • Lentilles de contact
  • Lunettes de sport
  • Le centre de presse
  • contact de presse
  • Communiqués de presse
  • Dossier des presses
  • Jobs
  • Jobs und Bewerbung
  • Wen wir suchen
  • Wer wir sind
  • svSvenska
    • deDeutsch
    • enEnglish
    • daDansk
    • nlNederlands
    • frFrançais
    • huMagyar
    • plpolski
    • roRomână
    • asÖsterreich
    • czSchweiz

EO 10 år – Edel-Optics Story

    Home b EO 10 år – Edel-Optics Story
    NextPrevious

    EO 10 år – Edel-Optics Story

    By Dominik | b | 0 comment | 8 January, 2019 | 0

    “Mod är första steget till allt stort.” Det sade en gång diktaren Johann Wolfgang von Goethe.

    Och det har han rätt i, framför allt om man med det här påståendet syftar på Edel-Optics begynnelse. För det krävdes faktiskt mod för att grunda ett företag som inledninsgvis erbjöd solglasögon och i nästa steg även  glasögon online. Utmaningen den gången låg i att digitalisera ”gå till optikern”, något som trots många butikskonkurrenter fungerat väldigt väl – och som har gjort det i tio år nu.

    Allt började 2005 i London, där Edel-Optics VD Dennis Martens, bördig frå Hamburg, tillsammans med en partner grundade onlineoptikern London Eyewear Ltd.. Trots en lyckad start lämnade Martens företaget, detta på grund av meningsskiljaktigheter angående företagsstrategin. Tur i oturen, för detta ledde till att han i början av 2009 grundade Edeloptics GmbH tillsammans med en skolkamrat från Hamburg, Tomislav Karajica, som ny partner.

    Karajica visade sig vara den perfekta affärspartnern. Medan Martens är specialist på webbshopslösningar har Karajica med sig mycket erfarenhet på området finansiering och finansieringsplanering i bagaget. Som byggnadsingenjör leder han dessutom på ett mycket framgångsrikt sätt Imvest-gruppen, vilken är väletablerad inom projektutveckling, planering och bostadsbyggande på fastighetsmarknaden i Hamburg. De två är ett samspelt team eftersom de har känt varandra i mer än 25 år. Den långvariga vänskapen har resulterat i stor tillit, vilket alltid är grunden för en bra affärsverksamhet.

    Zero to hundred, real quick

    Synergin mellan de båda experterna bar snabbt frukt, och företaget gick med vinst redan första året. Rätt byggstenar för en lyckad start lades. Till dessa hör bland annat det egenutvecklade innovativa butikssystemet, vars programmering gör det möjligt att åstadkomma en sömlös behandling av valfritt antal språk, valutor och momssatser. Därmed kunde Edel-Optics expandera mycket snabbt och kostnadseffektivt internationellt. Redan första året lanserades de första online-butikerna i utlandet, bara två år senare låg 70 procent av omsättningen utanför Tyskland. Idag erbjuder Edel-Optics individuella webbutiker i 53 länder, från A som i Australien till Ö som i Österrike.

    Pilotprojekt Multichannel – Edel-Optics blir tusenkonstnär

    2011 låg fokus inte bara på internationell expansion, utan parallellt med detta på att erövra ytterligare kanaler och utvidga produktportföljen till optiska glasögon. I augusti 2011 öppnade den första butiken på Barmbeker Straße i Hamburg. Idag har Edel-Optics fysiska butiker på Ottenser Hauptstraße (Altona) och i Alstertal shoppingcentrum (Poppenbüttel), och till det senare är det gigantiska lagret och leveransanläggningen anslutna. Det moderna butikskonceptet med virtuell exponering av varorna, där kunderna kan göra ett förhandsurval utifrån sina egna preferenser på iPad och en virtuell spegel, integrerar online-shoppingens starka sidor med köpupplevelsen på plats som ingen annanstans. Detta bekräftas av en rad priser, däribland Retail Technology Award Europe, som Edel-Optics fick 2014 i kategorin “Best Customer Experience”. Även siffrorna talar sitt tydliga språk: Det som en gång var en start-up hör nu med 85 medarbetare och över 40 000 artiklar till de stora aktörerna i branschen. Med mer än en halv miljon glasögon, som skickats från Hamburg till 120 länder, är Edel-Optics till och med en av de tre största online-detaljisterna för märkesglasögon i Europa och nummer två i Tyskland. Målet om att blir en av de största internationella verksamma online-optikerna, vilket Martens och Karajica satte upp för exakt tio år sedan, har de båda vännerna alltså redan uppnått. Men stora planer återstår …

    Kollektioner, samverkan, samarbeten

    Inom ramen för sin tillväxtstrategi har också Edel-Optics skapat sina egna märken. Till dessa hör bland annat joint venture-företaget JB by Jérôme Boateng, där fotbollsstjärnan och modeikonen Jérôme Boateng är designer. Samarbetet startade 2016 med den första kollektionen, där namnet Cities of my Life refererar till städer som varit viktiga i idrottsstjärnans liv. 2017 presenterade Boateng sin andra glasögonkollektion på edel-optics.de Arena i Hamburg-Wilhelmsburg , kollektionen har namnet #teamJB17 och återspeglar hans mångfacetterade personlighet. Den aktuella kollektionen, #BOAconnection, är tillägnad den närmaste kretsen, Boatengs familj och vänner.

    2018 inleddes även ett samarbete med TV-programledaren Sylvie Meis, som är bosatt i Hamburg. I mars presenterade holländskan den första solglasögonkollektionen, Sylvie Optics, i sin adopterade hemstad. Under mottot ”There is no him in hero” finns solglasögonen, särskilt framtagna för starka kvinnor, exklusivt hos Edel-Optics.

    Ett alldeles särskilt partnerskap har ingåtts med basketlaget ”Hamburg Towers“. ProA-laget kämpar inte bara om segern vid bortamatcher och hemmamatcher i Edel-Optics.de arena, utan också för de unga i Wilhelmsburg. För det sociala idrottsprojektet ”Sport utan gränser” belönades Marvin Willoughby, VD för Hamburg Towers, 2015 med Förbundsrepubliken Tysklands förtjänstorden. Att sponsra Hamburg Towers är därmed något som ligger Edel-Optics, i egenskap av företag som är djupt rotat i Hamburg, varmt om hjärtat. Dessutom finns det ingen annan urban sport som kopplar samman ungdomskultur och livsstil, så basket passar perfekt till Edel-Optics märkesprofil.

    More than Work

    Edel-Optics växer och växer, och det gör också sortimentet, mångfalden märken och samarbetena. Företaget har till och med vuxit ur sitt nuvarande kontor på Gänsemarkt. Lagom till 10-årsdagen flyttar Edel-Optics till sin nya hemvist på Reeperbahn. Den nya kontorsbyggnaden är en äkta “Hamburger Ding”, där frilansare, startup-grundare och affärsexperter kommer samman. Home Uniteds Co(ol)-Working Space-projekt förenar på fem våningsplan allt som St Pauli har att erbjuda. Med Urban Art Gallery, Adrenalin Lounge, mikrobryggeri i källaren och takterrass kan man fråga sig: Arbetar du fortfarande eller lever du redan? Den som vill ta sig en lokalproducerad öl med hamnutsikt efter jobbet behöver bara rulla in kontorsstolen i hissen.

    Det finns alltså all anledning att se framtiden med spänning an. Men en sak är säker: Ingen annan optiker har ett större urval, en mer kundvänlig shoppingupplevelse och coolare varumärkesambassadörer. Därför ser vi tillsammans med våra mode- och stilmedvetna kunder och vänner samt affärspartner fram emot de kommande 10 åren med mottot SEE AND BE SEEN!

    No tags.
    Dominik

    Dominik

    More posts by Dominik

    Related Post

    • Oversize-solglasögon och -glasögon – trendiga ögonskydd

      By Ellen | Comments are Closed

      Coronapandemin har satt sin prägel även på vår stil: Snygga myskläder för hemmakontoret, ansiktsmask i favoritmönstret, pandemic chic på näsan. Vad sa du? Ja, du hörde rätt: Idag kan man knappt föreställa sig catwalken iRead more

    • Pierre Cardin – den första socialisten i modebranschen

      By Dominik | Comments are Closed

      ”Kan vi inte göra det på ett annorlunda sätt?”   hade väl Pierre Cardins vision lytt om man hade formulerat den som en fråga. I denna fråga, som designern ofta ställde, döljer sig en revolutionärRead more

    • God mat och vitaminer för ögonen

      By Ellen | Comments are Closed

      Du är vad du äter – detta gäller självklart även våra ögon. Kanske undrar du inte bara hur man kan bli av med de extrakilon man lagt till under jul- och nyårshelgen, utan även vilkaRead more

    • Glasögonkedja: mera bling-bling till glasögonen

      By Ellen | Comments are Closed

      Med „Deine Augen machen Bling-Bling, und alles ist vergessen“ rappar den tyska musikgruppen Seeed om att en dyster dag och till och med ett dystert liv kan vända sig till något positivt. Och med dennaRead more

    • Dreamteam i kölden: vilken mössa passar till vilka glasögon?

      By Ellen | Comments are Closed

      Man känner till det: Temperaturerna sjunker under noll grader och man virar halsduken än ett varv runt halsen. Endast mellan huvudbonad och glasögonbåge är det fritt fram för den kalla vinden. Här får du redaRead more

    • See you at Christmas – julklappstips till alla

      By Ellen | Comments are Closed

      Driving home for Christmas – om vi alla kommer göra det i år, det vet vi ännu inte. Men en sak är solklar: Fina presenter till jul gör alla nära och kära glada, oavsett omRead more

    • Solglasögon på vintern – vinterstilar

      By Dominik | Comments are Closed

      Hos Edel-Optics är vi eniga om att solen inte alltid måste stråla för att man ska se strålande ut. Även på vintern kan solglasögon gott och väl komplettera klädseln. Denna modeaccessoar passar inte bara perfektRead more

    • eYo eYewear – all eyes on…

      By Dominik | Comments are Closed

      THE UNDERSTATED STORIES   „eYo“ är ett projekt från Edel-Optics som vi lämnar glasögonbranschen med och drar oss tillbaka för att låta andra aktörer agera. Fokus ligger här på intressant människor ur olika världar somRead more

    Leave a Comment

    Cancel reply

    You must be logged in to post a comment.

    NextPrevious

    Search

    Recent Posts

    • Oversize-solglasögon och -glasögon – trendiga ögonskydd
    • Pierre Cardin – den första socialisten i modebranschen
    • God mat och vitaminer för ögonen
    • Glasögonkedja: mera bling-bling till glasögonen
    • Dreamteam i kölden: vilken mössa passar till vilka glasögon?
    Edel Optics Blog
     
     
    edel-optics.se
     
    Edel-Optics
    Överblick
    Om Edel-Optics
    Stores
    Merchandise
    Press-center
    Allmänna affärsvillkor
    Sekretesspolicy
    Impressum
    Support
    Betalningsmetoder
    Fraktkostnader
    Tutorials
    Returnera beställning
    Beställning/avbeställning nyhetsbrev
    News-Blog
    Toppsäljare
    Solglasögon
    Ray-Ban Solglasögon
    Oakley Solglasögon
    Gucci Solglasögon
    Tom Ford Solglasögon
    VOOY Deluxe Solglasögon
     
    Glasögon
    Strellson Glasögon
    VOOY Deluxe Glasögon
    Tom Ford Glasögon
    Ray-Ban Glasögon
    Gucci Glasögon
    TOP 10 Solglasögon
    Ray-Ban Solglasögon
    Oakley Solglasögon
    Gucci Solglasögon
    Tom Ford Solglasögon
    VOOY Deluxe Solglasögon
    Prada Solglasögon
    Persol Solglasögon
    Versace Solglasögon
    Carrera Solglasögon
    Polaroid Solglasögon
    TOP 10 Glasögon
    Strellson Glasögon
    VOOY Deluxe Glasögon
    Tom Ford Glasögon
    Ray-Ban Glasögon
    Gucci Glasögon
    Porsche Design Glasögon
    JB by Jerome Boateng Glasögon
    Oakley Glasögon
    Esprit Glasögon
    Tommy Hilfiger Glasögon
    Besök oss:

    Exklusiva rabatter. Nyheter om glasögonmode och individuell konsultation genom vårt team för sociala medier.
    Blog
    Senaste omdömen

    Utmärkt!

    1.398 kunder har skrivit ett omdöme på Trustpilot

      Trustpilot
    Betalningsmetoder
    paypal
    Paypal
    wire
    Förskottsbetalning
    cod
    Postförskott
     
    Kreditkort
     
    Faktura
     
    Betalning med bankkort.
     
    STORES
    SALE
    SYLVIE MEIS
     
     
    Besök oss:

    Exklusiva rabatter. Nyheter om glasögonmode och individuell konsultation genom vårt team för sociala medier.
    Blog
    desktop