“Mod är första steget till allt stort.” Det sade en gång diktaren Johann Wolfgang von Goethe.
Och det har han rätt i, framför allt om man med det här påståendet syftar på Edel-Optics begynnelse. För det krävdes faktiskt mod för att grunda ett företag som inledninsgvis erbjöd solglasögon och i nästa steg även glasögon online. Utmaningen den gången låg i att digitalisera ”gå till optikern”, något som trots många butikskonkurrenter fungerat väldigt väl – och som har gjort det i tio år nu.
Allt började 2005 i London, där Edel-Optics VD Dennis Martens, bördig frå Hamburg, tillsammans med en partner grundade onlineoptikern London Eyewear Ltd.. Trots en lyckad start lämnade Martens företaget, detta på grund av meningsskiljaktigheter angående företagsstrategin. Tur i oturen, för detta ledde till att han i början av 2009 grundade Edeloptics GmbH tillsammans med en skolkamrat från Hamburg, Tomislav Karajica, som ny partner.
Karajica visade sig vara den perfekta affärspartnern. Medan Martens är specialist på webbshopslösningar har Karajica med sig mycket erfarenhet på området finansiering och finansieringsplanering i bagaget. Som byggnadsingenjör leder han dessutom på ett mycket framgångsrikt sätt Imvest-gruppen, vilken är väletablerad inom projektutveckling, planering och bostadsbyggande på fastighetsmarknaden i Hamburg. De två är ett samspelt team eftersom de har känt varandra i mer än 25 år. Den långvariga vänskapen har resulterat i stor tillit, vilket alltid är grunden för en bra affärsverksamhet.
Zero to hundred, real quick
Synergin mellan de båda experterna bar snabbt frukt, och företaget gick med vinst redan första året. Rätt byggstenar för en lyckad start lades. Till dessa hör bland annat det egenutvecklade innovativa butikssystemet, vars programmering gör det möjligt att åstadkomma en sömlös behandling av valfritt antal språk, valutor och momssatser. Därmed kunde Edel-Optics expandera mycket snabbt och kostnadseffektivt internationellt. Redan första året lanserades de första online-butikerna i utlandet, bara två år senare låg 70 procent av omsättningen utanför Tyskland. Idag erbjuder Edel-Optics individuella webbutiker i 53 länder, från A som i Australien till Ö som i Österrike.
Pilotprojekt Multichannel – Edel-Optics blir tusenkonstnär
2011 låg fokus inte bara på internationell expansion, utan parallellt med detta på att erövra ytterligare kanaler och utvidga produktportföljen till optiska glasögon. I augusti 2011 öppnade den första butiken på Barmbeker Straße i Hamburg. Idag har Edel-Optics fysiska butiker på Ottenser Hauptstraße (Altona) och i Alstertal shoppingcentrum (Poppenbüttel), och till det senare är det gigantiska lagret och leveransanläggningen anslutna. Det moderna butikskonceptet med virtuell exponering av varorna, där kunderna kan göra ett förhandsurval utifrån sina egna preferenser på iPad och en virtuell spegel, integrerar online-shoppingens starka sidor med köpupplevelsen på plats som ingen annanstans. Detta bekräftas av en rad priser, däribland Retail Technology Award Europe, som Edel-Optics fick 2014 i kategorin “Best Customer Experience”. Även siffrorna talar sitt tydliga språk: Det som en gång var en start-up hör nu med 85 medarbetare och över 40 000 artiklar till de stora aktörerna i branschen. Med mer än en halv miljon glasögon, som skickats från Hamburg till 120 länder, är Edel-Optics till och med en av de tre största online-detaljisterna för märkesglasögon i Europa och nummer två i Tyskland. Målet om att blir en av de största internationella verksamma online-optikerna, vilket Martens och Karajica satte upp för exakt tio år sedan, har de båda vännerna alltså redan uppnått. Men stora planer återstår …
Kollektioner, samverkan, samarbeten
Inom ramen för sin tillväxtstrategi har också Edel-Optics skapat sina egna märken. Till dessa hör bland annat joint venture-företaget JB by Jérôme Boateng, där fotbollsstjärnan och modeikonen Jérôme Boateng är designer. Samarbetet startade 2016 med den första kollektionen, där namnet Cities of my Life refererar till städer som varit viktiga i idrottsstjärnans liv. 2017 presenterade Boateng sin andra glasögonkollektion på edel-optics.de Arena i Hamburg-Wilhelmsburg , kollektionen har namnet #teamJB17 och återspeglar hans mångfacetterade personlighet. Den aktuella kollektionen, #BOAconnection, är tillägnad den närmaste kretsen, Boatengs familj och vänner.
2018 inleddes även ett samarbete med TV-programledaren Sylvie Meis, som är bosatt i Hamburg. I mars presenterade holländskan den första solglasögonkollektionen, Sylvie Optics, i sin adopterade hemstad. Under mottot ”There is no him in hero” finns solglasögonen, särskilt framtagna för starka kvinnor, exklusivt hos Edel-Optics.
Ett alldeles särskilt partnerskap har ingåtts med basketlaget ”Hamburg Towers“. ProA-laget kämpar inte bara om segern vid bortamatcher och hemmamatcher i Edel-Optics.de arena, utan också för de unga i Wilhelmsburg. För det sociala idrottsprojektet ”Sport utan gränser” belönades Marvin Willoughby, VD för Hamburg Towers, 2015 med Förbundsrepubliken Tysklands förtjänstorden. Att sponsra Hamburg Towers är därmed något som ligger Edel-Optics, i egenskap av företag som är djupt rotat i Hamburg, varmt om hjärtat. Dessutom finns det ingen annan urban sport som kopplar samman ungdomskultur och livsstil, så basket passar perfekt till Edel-Optics märkesprofil.
More than Work
Edel-Optics växer och växer, och det gör också sortimentet, mångfalden märken och samarbetena. Företaget har till och med vuxit ur sitt nuvarande kontor på Gänsemarkt. Lagom till 10-årsdagen flyttar Edel-Optics till sin nya hemvist på Reeperbahn. Den nya kontorsbyggnaden är en äkta “Hamburger Ding”, där frilansare, startup-grundare och affärsexperter kommer samman. Home Uniteds Co(ol)-Working Space-projekt förenar på fem våningsplan allt som St Pauli har att erbjuda. Med Urban Art Gallery, Adrenalin Lounge, mikrobryggeri i källaren och takterrass kan man fråga sig: Arbetar du fortfarande eller lever du redan? Den som vill ta sig en lokalproducerad öl med hamnutsikt efter jobbet behöver bara rulla in kontorsstolen i hissen.
Det finns alltså all anledning att se framtiden med spänning an. Men en sak är säker: Ingen annan optiker har ett större urval, en mer kundvänlig shoppingupplevelse och coolare varumärkesambassadörer. Därför ser vi tillsammans med våra mode- och stilmedvetna kunder och vänner samt affärspartner fram emot de kommande 10 åren med mottot SEE AND BE SEEN!
Leave a Comment