HOTLINE +46 8 40835698
Kostnadsfri tur- och returfrakt
30 dagars returrätt
 
 
Warenkorb (0)0,00 €
 
 
 
Kostnadsfri tur- och returfrakt
30 dagars returrätt
 

 
 
 

Carrera Solglasögon

 
 
 
 

produktgrupp

bågform

Typ av båge (fattning)

Glasfärg

            

Glasbredd

  • 15 – 49 (25)
  • 49 – 51 (78)
  • 51 – 56 (138)
  • 56 – 75 (222)
  • 75 – 158 (12)
  •  

pris

  • 550 – 1 000 (182)
  • 1 000 – 1 200 (37)
  • 1 200 – 2 000 (249)
  • 2 000 – 3 000 (7)
  •  
 
Filtrera
 
Sortierung
 
475
 
 
Products/Page
 
Sortering
 
 

Sortering

  • sortera efter pris (lägst pris först)
  • högst pris först
  • order by salesrank
  • Sortera efter när de kommit ut på marknaden
Filtrera
 
 
1/10
1/10
2 3 4
8 9 10

Vägen till Carrera solglasögon

Historia

Sedan över 60 år tillbaka hör Carrera till de viktigaste sportartikelproducenterna i branschen och namnet är förknippat med såväl ädel design som innovation. Det som började med Sportglasögon- och skidglasögon vidgade sig snart till Carrera solglasögon och korrektionsglasögonen. Resultatet blev en framgångssaga utan dess like, som grundaren Wilhelm Anger inte i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig när han påbörjade produktionen i sin österrikiska verkstad.

Märkets namn kommer ifrån spanskan och betyder ”springa”. Märket har dock inget att göra med den ikoniska modellen från Porsche, utan inspirationen till glasögonen fann han i dåtidens farligaste lopp. Det sex dagar långa loppet Carrera Panamericana högtidlighöll färdigställandet av Pan American Highways, vilket även förklarar den nära kopplingen till motorsport.

En milsten för glasögonproducenten var patentet på Optyl år 1964. Detta plastmaterial har fördelen att det minimerar vikten. Optyl väger 20 procent mindre än acetater och andra termoplastiska material, samtidigt som det anpassar sig till varje enskilt ansikte.

Sex år senare utvidgade glasögonproducenten sin repertoar med skidglasögon och skidhjälmar. I första hand kommer framför allt säkerhet och integration av ny teknik, utan att för den delen göra avkall på andra viktiga aspekter. 1974 kom så det stora genombrottet även i denna nisch. Carrera var banbrytande i vintersportvärlden när de införde utbytbara glas hos ski-googles.

Det ständigt växande företaget nådde toppen år 1981. Det egna försäljningsnätverket sträckte sig över 16 länder, medan Carrera-produkter redan kunde skådas i skyltfönster i över 80 länder. År 1987 påbörjar producenten ett nytt kapitel i och med att de väljer att engagera sig alltmer i sportens värld. Den äldsta och kändaste segelregattan, America’s Cup, utgjorde starten på deras sponsring. Under årens lopp har märket gjort sig synligt vid såväl olympiska spelen, formel 1, motorcykelsport och stora cykeltävlingar som i skidpisten och vid backhoppning.

Under denna tid pågick omvälvande förändringar inom företaget. Safilo Group, marknadsförare i kategorin lyxprodukter inom optik, införlivade det dittills oberoende företaget i sitt egna och flyttade dess huvudkontor från Österrike till Italienska Padua.

I enstaka fall samarbetar Carrera med intressanta modeproducenter för att vidga sin horisont. Däribland återfinns samarbetet med Ferdinand Alexander Porsche, som år 1979 lanserade den revolutionära solglasögon-kollektionen Carrera Porsche Design med hopfällbara bågar och utbytbara glas. Eller samarbetet med den kända designern Jimmy Choo. Den ovanliga formkombinationen resulterade år 2013 i en damkollektion som gjorde succé. Ett år senare lyckades samarbetspartnerna följa upp framgången med den exklusiva Capsule-kollektionen för män.

Även om glasögonproducenten över decennier gjort sig ett namn i Europa, fick de inte fotfäste i USA förrän år 2010. När de väl tagit sig in på den amerikanska marknaden dröjde det dock inte länge förrän de kunde skådas på kändisar från film, TV, musik och sport. Vid sidan av skådespelare som Jared Leto, Bradley Cooper, Chloe Grace Moretz och den före detta barnstjärnan Ashley Tisdale återfinns stjärnor såsom Lady Gaga, Rihanna, Alicia Keys eller Christina Aguilera bland de som kallar de eleganta modellerna för sina egna. En framträdande roll spelade märket även vid filmpremiären av Hollywood-blockbustern Suicide Squad.

Det är värt att lyfta blicken från samtiden och blicka tillbaka i Carreras historia för att se hur märket hamnade i toppen. En kärningrediens i Carreras framgång är att de, liksom alla toppatleter, tidigt satte excellens som främsta kriterium i sin produktion. Mångåriga skid-proffset Hermann Meier, OS-segraren i backhoppning Jens Weißflog såväl som de tidigare världsmästarna i motorcykel Max Biaggi och Loris Capirossi drog nytta av den glasklara sikten som modellerna från Carrera garanterade.

Carrera följer credot “change is easy”.


Carrera/Carrera-Solglasögon-Herrar_1271x793.jpg


#OutThere

Under mantrat #OutThere förmedlar Carrera ingen plats, utan en livskänsla, en trevnadskänsla. För #OutThere är ingen utstakad rak väg utan en lång vindlande väg, där vi aldrig kan vara säker på vad som väntar runt hörnet. #OutThere är okänd terräng och samtidigt en resa som kryddas med nyfikenhet och passion. #OutThere erbjuder ett nytt perspektiv som inte bara accepterar utan till och med uppmanar till felsteg och omvägar. #OutThere driver oss framåt, så att vi inte förblir stillastående. Precis denna känsla vill Carrera förmedla och uppmana till med sina produkter, för #OutThere finns i oss alla.

Carrera solglasögon – alltid i ädlaste design

Carrera solglasögon Carrera Champion är sinnebilden av Carreras elegans. Ädlaste material blandas med teknisk innovation, trendig design och högsta kvalitetsanspråk. Glasögonramen förenar tidlösa kurvor med passion och aktivt urbant liv så att alla, oavsett mål och träningsnivå, kan känna sig som Rocky efter att ha tagit sig upp för trapporna framför Philadelphias Museum of Art.

Vid sidan om Champion-serien och Carrera New Champion hör Safari och Carrera New Safari till de mest omtyckta av de Carrera solglasögon som företaget lanserat. Av den enkla anledningen att Carrera solglasögon inte bara är något för djungel- och savann-älskare. Cocktailen av pilotform och löparglasögon med en skvätt cockpit och en nypa formel 1-charm gör modellen till en alldeles speciell juvel i Carrera-kollektionen. Vid sidan av droppglas är det mest utmärkande attributet på glasögonen loggan som förekommer i plastfyllning istället för en vanlig cut-out mellan skalm och näsbrygga. Denna modell av Carrera glasögon blev känd genom Lady Gagas ”Bad Romance”-video ur albumet ”The Fame Monster”.

Maverick-kollektionen (Carrera 129S) baseras inte på Western-filmen med Mel Gibson eller TV-serien med samma namn där James Garner spelar, även om beskrivningen på sätt och vis passar in på de icke-konformistiska karaktärerna som båda skådespelarna förkroppsligar. Maverick går lika orädd sin egen väg genom livet som dessa Carrera solglasögon med monoskiva. Sammanlagt innehåller serien sex modeller som ger varje bärare en individuell look: Impel är en extremt tunn lättviktare i samma form som pilotglasögon, vilken produceras av rostfritt stål med laserskärning. De fjäderlätta pilotglasögon-bågarna hos modellen Vivid andas dynamik och lever därigenom upp till bärarens passion. Pace förenar med en rund glasögonram av rostfritt stål en tidsenlig look med tradition genom företagets melodiska arv. Rise levererar en radikal glasögonram med cat-eye-stil. Ultralätt och lövtunn förhöjer glasögonramen den böjda näsbryggan, vilket gör att modellen sticker ut bland tusentals andra. Den ständigt utvecklande pilotmodellen presenteras i ny skrud genom The Sprint. Samtidigt lever modellen The Agile upp till sitt namn, för de nya platta pilotbågarna är något för alla oss som tycker om liv och rörelse.

Även modellerna Carrera Grand Prix och Carrera Grand Prix 2 levererar sportslighet i sin vackraste form. Modellerna är en lovsång till den långa löphistoria som företaget vilar mot. I denna anda uppvisar Grand Prix 2 snygg design med sin uppdaterade pilotform och ränderna på skalmarna och över glasen. De inger onekligen intrycket av att bäraren kan ge sig av vilken sekund som helst. Var bäraren än må ta vägen kan hen vara säker på att alltid ha ett optimalt skydd mot solens skadliga strålar genom UV400-filter.

Modellen Carrera New Panamerika är en nyupplaga av Panamerika eller Panamericana och kastar samtidigt en blick tillbaka mot dåtiden. Unisex-modellen hämtar inspiration från företagets första modeller samtidigt som den med sin moderna design hör hemma i samtiden.

Glasögonramarna Gipsy och Carrera New Gipsy har inte det minsta gemensamt med färggranna vagnar och romer, utan är den klassiska nyupplagan av pilotglasögonen med spegelglas, som inte bara vid releasen blev mottagna med stor uppmärksamhet.

Speedway är ingen löpsträcka eller motorväg, utan helram-glasögon vars mellanrum mellan glasen får dem att sticka ut från andra modeller: där smyckar nämligen ett vitt C dessa Carrera Speedway glasögon. Med denna lilla utsmyckning blir betraktaren varse om bågarnas ursprung. Även de påkostade skalmarna till Carrera Speedway gör dem till något alldeles extra, samtidigt som de gradvis tonade glasen ger 100 % skydd mot skadliga solstrålar upp till 400 nm.

Carrera 6000 och Carrera 6000/TX har inget med racerbilar att göra utan imponerar genom fräna och grafiska mönster tillsammans med skalmar i karaktäristisk stil. Inga andra Carrera solglasögon fångar La Dolce Vita-livsandan så som dessa båda modeller. Båda glasögonramarna visar sig i modernt ljus, utan att tumma på den tidlösa aspekten som kännetecknar Carrera. Inte minst bidrar unisexmodellernas hippa trapetsbågar till detta.

Carrera 5002 och Carrera 5002/SP med sina fyrkantiga glasögonramar passar likväl kvinnor som män. Sedan modellerna presenterades på marknaden år 2014 har de varit två av företagets bästsäljare, vilket bland annat grundar sig i de eleganta linjerna, helramen och gångjärnsförankringen.

Med Carrera 90/S har Carrera på nytt bevisat att teknisk innovation, högsta kvalitetsanspråk och raffinerad design inte måste utesluta varandra, utan snarare förhöjer och balanserar varandra.

De trendiga Carrera 91/S väger knappa 30 gram och levereras i slimmat glasögonetui såväl som med mikrofiberduk.

De hippa solglasögonen Carrera 6008 är runda och producerade i plast och metall. Samtidigt är ögonen skyddade av UV400-skydd i alla lägen.

Carrera Topcar har inget att göra med biluthyrning eller biltvätt. Modellen av formsprutad plast med sina mjuka konturer och kontrasterande grafiska linjer är rentav sinnebilden av urban chick.

Oavsett om du är vid stranden, i storstadsdjungeln eller utövar sport, den trapetsformade modellen Carrera 6002 är alltid en stilsäker accessoar som kompletterar varje outfit perfekt.

Ramen 5020/S har, likt så många andra modeller från Carrera, tydliga linjer och konturer utan att tumma på de egna värdena.

Modell Carrera 5018/S är allt vad de lovar och mycket mer. Den rektangulära glasformen utstrålar seriositet i alla livssituationer.

Dagens modemedvetna kvinna väljer helramsglasögon av typen Carrera 6014/S. UV400-solskyddet gör att glasögonen vid sidan av de modemässiga aspekterna även uppfyller de tekniska standarderna med bravur.


Carrera/Carrera-Solglasögon-Damer_1271x793.jpg


Teknologin hos Carrera glasögon och solglasögon

Plastmaterialet Optyl har två fördelar. För det första är de 20 % lättare än acetat eller liknande material. Detta påverkar dock inte robustheten eller bärkomforten negativt, eftersom materialet anpassar sig till alla ansiktsformer. För det andra är Carrera Optyl antiallergiskt samtidigt som den speciella beläggningen avvisar svett och kosmetika.

Plastens låga densitet gör det möjligt att producera fjäderlätta glasögonramar. Ändå är Optyl väsentligt hårdare och reptåligare än acetat. Därtill kommer den förbättrade formhållbarheten när materialet utsätts för värme. En särskild förmåga är att optyl har en ”minneseffekt”. Om materialet upphettas till 80-120 °C kan materialet anpassas till ansiktsformen, när materialet sedan kyls ned bibehålls den önskade formen. När det sedan hettas upp till ”minnestemperaturen” kommer glasögonramen att återfå sin originalform.

När man i glasögonvärlden pratar om polariserande glas har det inget att göra med hur vi hamnar i olika läger angående allt från kvoteringens vara eller icke vara till kändisarnas outfits. I dessa sammanhang handlar det helt enkelt om glasens förmåga att blockera reflekterande ljus från glänsande ytor som regnvåta gator eller snö. Denna effekt uppnås genom speciella filter och skonar ögonen.

Vilka Carrera solglasögon passar mig

Mångsidigheten hos Carrera solglasögon gör ibland glasögonvalet svårt. Om det är en nackdel? Inte alls. Tack vare det stora urvalet av modeller från Carrera-kollektionen har dina önskemål inga gränser. I vårt Carrera-sortiment hittar du ett mångsidigt urval av design, form och färg. Den som vill ha det senaste inom modet och sätta ett tydligt statement har hittat precis rätt hos oss. För Carrera är ett absolut must-have för alla modemedvetna kunder.

Om du ändå har svårt att bestämma dig så hoppas vi att vår virtuella provning kan ge dig den hjälp du behöver. Är det inte fallet kan du alltid hitta råd och tips hos video-tutorials av vår "Master of Glasses eller våra blogginlägg där du kan läsa om teman som ”Vilka glasögon passar till vilken ansiktsform”. Om du behöver slipade solglasögon kan vår Digitala Optikermästare hjälpa dig att hitta rätt.

Service

Har du bestämt dig för en, två eller flera glasögon kan du välja mellan express-- eller normalleverans i vår onlineshop, där du även kan välja mellan olika betalmetoder. Om du inte är nöjd med dina Carrera solglasögon kan du skicka tillbaka dem utan extra kostnad. Individuellt producerade glasögon kan dock inte betalas igen, såvida inte ett tekniskt fel föreligger. Vid frågor angående din beställning hjälper vi dig gärna såväl över telefon som via social media. Är det viktigt för dig att få personlig rådgivning på plats? Kom då gärna förbi våra butiker i Hamburg, i Alstertal-Einkaufszentrum såväl som på Ottenser Hauptstraße. Där kan vår kunniga personal hjälpa dig att hitta dina önskeglasögon.

Om oss

Carrera Vintage Sunglasses hittar du online i vår shop, där priset ofta kan mäta sig med en Carrera Outlet. Medan andra bara har tidsbegränsade erbjudanden har vi märkesglasögon till ständigt låga priser. För ett är säkert: efter credot ”SEE AND BE SEEN” hittar du hos oss med all sökerhet den riktiga modellen även för din näsa. För oss är glasögon inte bara en accessoar, utan en livsstil och ett riktigt modestatement.

 
Behöver du hjälp?
Tveka inte - bara ring. Vi hjälper dig gärna:
+46 8 40835698
Må.-fr. kl. 10–19
lördag 10–15
 
 
betalningsmetoder
cic
Kreditkort
paypal
Paypal
wire
Förskottsbetalning
cod
Postförskott
klarna
Faktura
 
Vår butik
 
VIDEO TUTORIALS