Spread the Love – med SHADES OF LOVE! Den ideella organisationen delar ut begagnade och nya solglasögon till människor i de höga bergsområdena i Himalaya och Anderna. Nästan 80 procent av befolkningen drabbas här av ögoncancer eller blir blinda på grund av den aggressiva UV-strålningen i området. Med solglasögon skulle mycket av lidandet kunna undvikas. SHADES OF LOVE har redan delat ut hundratusentals solglasögon, men det behövs många, många fler. Edel-Optics hjälper till – vill du också göra det?
SHADES OF LOVE – när solglasögon förändrar liv
Föreställ dig att du är 40 år gammal och sitter på trappan framför ditt hus, ditt barn spelar fotboll på gatan, men du kan praktiskt taget inte längre se barnet. Du kan inte heller längre utföra ditt arbete som herde, eftersom du inte kan hitta djuren. Om ditt barn måste ta över jobbet finns det ingen tid för skola. Och allt detta bara för att du inte hade solglasögon.
Låter det överdrivet? Detta är dessvärre den sorgliga vardagen för ursprungsbefolkningen i de höga bergen i Asien och Sydamerika. Människor blir blinda varje dag eftersom de utsätts för solens bländning utan skydd. De lider av ögoncancer som utlöses av den aggressiva UV-strålning som ökar med varje höjdmeter. Organisationen SHADES OF LOVE har som mål att hjälpa dessa människor. Hjälparna delar ut begagnade och nya solglasögon till människorna i Himalaya och Anderna och kan på så sätt förebygga eller åtminstone fördröja ögonsjukdomar som orsakas av UV-strålning. Donationer som förändrar liv utan överdrift. Alla typer av solglasögon samlas in: från högkvalitativa exemplar till solglasögon för 5 euro från strandkiosken på Mallorca – varje par donerade solglasögon testas och repareras i en verkstad för funktionshindrade i Koblenz, Tyskland, tills de är lämpliga för användning. Du kan antingen skicka in dina avlagda solglasögon eller lämna in dem på någon av SHADES OF LOVE-insamlingsplatserna.
Vem ligger bakom SHADES OF LOVE?
Den ideella organisationen SHADES OF LOVE grundades i München av Jürgen Altmann, en frilufts- och reseentusiast, som under sin resa genom Himalayaregionen Ladakh märkte hur mycket befolkningens liv påverkas av den starka UV-strålningen. Han bestämde sig för att hjälpa till och startade sitt solglasögonprojekt år 2009. Tillsammans med medgrundaren Niklas Huppmann samlade Altmann in de första begagnade solglasögonen i kaffebaren Aroma i München som han äger. 300 par solglasögon under det första året har hittills blivit mer än 460 000 par solglasögon som distribuerats till sju länder. Det som ursprungligen började som ett renodlat Himalayaprojekt utvidgades till Anderna år 2017. Därefter ville Altmann och hans team utvidga cirkeln till att omfatta inuiterna på Grönland, Baffin Island och Aleuterna. Där behöver människor skydd mot snöblindhet – fram till nu har många i befolkningen endast använt sig av självgjorda ögonskydd av ben eller trä. Dessa ”solglasögon” har endast en smal springa som bäraren ser igenom.
Ögoncancer och blindhet: Så farligt är UV-strålning
De flesta människor är medvetna om att bländande solljus är skadligt för ögonen. Men det är inte allt: UV-strålningen ökar med varje höjdmeter och inte ens täta moln kan skydda mot strålningen. För invånarna i de höga bergsområdena i Himalayamassivet eller i Anderna innebär detta att UV-strålningen på 2 500–6 500 meters höjd är många gånger starkare än på havsnivå. Hålet i ozonskiktet förstärker denna effekt. Konsekvenserna: ögoninfektioner, brännskador på hornhinnan, makuladegeneration, grå starr, ögoncancer på bindhinnan eller hudcancer på ögonlocken. Detta drabbar en stor del av de vuxna i bergsregionerna och innebär att barnen måste ta över de vuxnas arbete. En ond cirkel som SHADES OF LOVE vill bryta.
FÖRRESTEN:
Inte bara i Himalaya, utan även när du dricker kaffe på balkongen bör du tänka på din ögonhälsa. Du kan känna igen ett par goda solglasögon på CE-märkningen å ena sidan och UV-skyddet å andra sidan – detta bör vara minst UV380, men UV400 är ännu bättre. Och se upp: mörktonade glas säger ingenting om UV-skydd, så det är värt att titta noga när du köper nya solglasögon!