Versace är ett av de få varumärken där du omedelbart kan se vilken designer som har skapat plagget eller accessoaren, även utan en fet logotyp. Ikoniska mönster, citat från mytologi och barock och ett Medusahuvud som Versace-logo – det italienska lyxmärket är kult. Men vilket budskap hade Gianni Versace i åtanke med sin Medusa? Och hur utvecklade han sin unika stil? Här kommer vår tur genom Versaces symbolvärld!
Medusahuvud som Versace-logo: förtrollande skönhet
När Gianni Versace grundade sitt modeföretag år 1978 använde han helt enkelt sitt namn som logotyp – i stora bokstäver. Så långt, så tråkigt. Versaces förkärlek för antikviteter växte med åren och 1993 fick märket ett invecklat Medusahuvud som varumärke. Men varför Medusa? Var hon inte ganska bestialisk? Gorgonen ur den grekiska mytologin var en kvinna med en sådan bedräglig skönhet att hon fängslade alla runt omkring sig. Precis som Versaces mode.
Det faktum att Medusa hade ormhår och att hennes blick förvandlade människor till sten gjorde henne kanske inte sympatisk, men det gjorde henne desto mer kraftfull och åtråvärd. Den perfekta representanten för ett modeföretag vars mål är att väcka begär.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Den legendariska Versace-stilen – myter och mönster
Visst är Medusahuvudet, som vanligtvis hålls i guld, den ultimata ledtråden till att det handlar om Versace-solglasögon eller en väska från det milanesiska modeimperiet. Men Versaces symbolik är mycket djupare än så. Gianni Versace älskade barockens överflöd, överdådighet samt designelement som han möttes av varje dag på husfasader och torg i sin hemstad Milano. I sitt mode återgav han detta i form av slående mönster. Han kombinerade djuriska och geometriska symboler, sammanfogade leoparder och lejon med snirklar och klassiska grekiska banderoller samt blandade kedjor, nycklar och blommor till en ny, oberoende helhet. När det gäller färgerna använde sig designern av praktfullt guld och färger som klarrött eller blått. Denna kombination av historia, konst och arkitektur var och är fortfarande unik.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Versace-mani: en hype är född
Versace-logotypen och Versace-mönstren inledde en ny era på 80-talet – denna kännetecknades av strikta kritstreck och prickar. Snart fanns det inte bara mode med färgglada Versace-tryck, utan även tapeter, tallrikar, väskor och t-shirts med den ikoniska logotypen. Även parfymer, smycken och till och med sportkläder tillkom. För byxor med det berömda grekiska mönstret från Versace lämnar vissa rappare till och med sina vanliga byxor i garderoben.
För Versaces kolleger Giorgio Armani, Valentino eller Gucci, som var mer intresserade av klassisk elegans eller förnämlig ryttarstil, var Versaces pompösa design en vulgär skräck – men den modeintresserade massan älskade stilen. De stormade Versace-butikerna – från Milano till New York, köpte allt från skjortor till kostymer och gjorde Gianni Versace till herre över ett imperium som idag täcker nästan alla prissegment med olika undervarumärken såsom Versace Jeans Couture eller Atelier Versace.
Donatella Versace – ikon och förvaltare
Efter att Gianni Versace sköts ihjäl på gatan 1997, av fortfarande okända skäl, tog hans syster Donatella över den kreativa ledningen av företaget. Hon förde vidare Giannis dekadenta, extravaganta stil i sina kollektioner, men fick utstå en lång torr period innan hon kunde ta märket tillbaka till sin tidigare utomordentliga form.
Sedan några år tillbaka har det legendariska Versace-mönstret i svart, vitt och guld återigen varit influencers favorit – och Donatella Versace själv har för länge sedan blivit en internationell stilikon.
Versace Eyewear – barockt, djärvt och bedrägligt
Versace-solglasögon och Versace-glasögon kanske inte har djurmönster eller storskaliga tryck, men Versace skulle inte vara Versace om inte skalmarna pryddes av dekorativa element såsom den gyllene Versace-logon med Medusahuvudet eller det legendariska grekiska mönstret. De kraftfulla formerna och bågarnas livliga former för in de antika symbolerna i nuet – en signatur som det italienska modehuset lever upp till med yttersta perfektion. Om du gillar mystik och överdådighet kan du aldrig ta fel med Versace.