”Luxury is in each detail” – Hubert de Givenchy
Fransmannen Hubert de Givenchy var en av de mest framgångsrika formgivarna i världen. Hans märke står för lyx och rätlinjighet. Hans produkter sträcker sig från kläder, accessoarer och skor till parfymkollektioner och kosmetikaprodukter. Märkets historia kantas av framgångar och har genom årens lopp haft nära samarbete med många namnkunniga modeskapare som bidragit till Givenchys framgångssaga.
Historia
I den franska staden Beauvais föddes Hubert James Taffin de Givenchy år 1927 in i en aristokratisk familj. Den adliga titeln kom från hans fars sida, medan släkten på hans mors sida i stor utsträckning ägnade sig åt konstnärliga yrken. Från sin mor ärvde Givenchy intresset för tyg och snitt. Hans fäbless för lyx såväl som hans känsla för mode, trender och tyg kom alltså inte från tomma intet.
Inspirerad av mode och potentialen i den franska huvudstaden lämnade den unge Givenchy, med sina blott sjutton år, sin hemstad för att påbörja en utbildning vid ett parisiskt couture-hus och samtidigt studera vid École Nationale Supérieure des Beaux-Arts i Paris. Han började som lärling hos Jacques Fath, som vid sidan av Christian Dior och Pierre Balmain hörde till de mest inflytelserika formgivarna av haute couture under efterkrigstiden. Åren därpå lärde han sig skrädderiets konst genom stora modeskapare som Robert Piguet och Lucien Lelong såväl som genom den legendariska italienska designern Elsa Schiaparelli, hos vilken han var anställd som konstnärlig ledare. Inom kort hade den unga talangen gjort sig ett namn i kärlekens stad.
Hans första couture-hus grundade han 1952 under namnet Maison Givenchy. Debutkollektionen innehöll lätta ankellånga kjolar och eleganta vita blusar. En av blusarna bär namnet Bettina Blouse, uppkallad efter dåtidens kända modell Bettina Graziani. Följande år lärde han känna sin idol och sedermera mentor Christóbal Balenciaga, för vilken han visade upp sin klassiska och puristiska design. Det var starten på en långvarig vänskap, som befästes genom flytten av Givenchys ateljé till samma gata som Balenciaga-högkvarteret.
1954 blev Givenchy den första modeskaparen som presenterade en lyxig Prêt-à-Porter-linje för kvinnor. Grälla, glada färger och ungdomlig kvinnlighet var karaktäristiskt för märkets stil. Andra av lyxmärkets kännetecken var de enkla snitten, cocktailkläderna och finklänningarna. 1957 introducerade Givenchy tillsammans med Balenciaga ”the Sack Dress” som var en pösig, midjelös klänning som smalnade av vid knäna. Efter presentationen av denna kollektion räknades Hubert de Givenchy till en av de mest inflytelserika och innovativa designerna av sin tid. Vid slutet av 60-talet lanserade han även sin första herrkollektion Gentleman Givenchy.
1988 såldes märket till Louis Vuitton Moët Hennessey (LVMH) och Hubert de Givenchy drog sig tillbaka från sitt arbete sju år senare. Hans efterföljare var framgångsrika, innovativa designer som John Galliano, Alexander McQueen, Julien MacDonald och Riccardo Tisci. Sedan våren 2017 är Clare Waight Keller chefsdesigner för såväl märkets haute couture som ready-to-wear-kollektioner. Waight ger märket ett nytt ansikte, hon är dessutom den första kvinnan att leda lyxmärket och övertygar med grafisk design och svart-vit-kampanjer. Medan grundaren Hubert de Givenchy gjorde märket känt genom grälla färger, står märket idag för lätta toner, raka linjer och enkel elegans.
I mars 2018 dog Hubert de Givenchy i en ålder av 91 år.
Vackra kvinnors modeskapare
År 1953 träffade Givenchy Audrey Hepburn, eftersom han designade olika outfits till filmen ”Sabrina”. Detta utgjorde startskottet på en lång vänskap och ett mångårigt yrkesmässigt samarbete.
//www.instagram.com/p/BgOj1U3Axpq/?utm_source=ig_embed
För Audrey Hepburns framgångsfilm ”Breakfast at Tiffany´s” designade Givenchy den berömda lilla svarta, som än idag är ett måste för alla modemedvetna kvinnor. Givenchy sade en gång att den lilla svarta är det svåraste plagget att skapa eftersom den måste hållas så enkel.
”The little black dress is the hardest thing to realise, because you must keep it simple.“ – Hubert de Givenchy
Den franska modeskaparen klädde inte bara skådespelaren Audrey Hepburn. Även andra kända kvinnor som Jacqueline Kennedy Onassis, som bar en Givenchy-klänning vid hennes man John F. Kennedys begravning, Grace Kelly, Marlene Dietrich och Greta Garbo hör till modeskaparens fans.
Givenchy solglasögon
Än idag har märket en särskild plats i glasögonhimlen. Fergie, Kim Kardashian och Beyoncé är bara några av kändisarna som gärna bär Givenchy på näsan.
Glasögondesignen hos Givenchy domineras idag av diskreta klassiska färger som svart, brun, bordeaux och mörkgrön samt raka former. Gyllene eller silvriga accenter på de bredaste glasögonbågarna står i kontrast till de annars tillbakadragna modellerna, som till exempel acetat-glasögonen från Givenchy sommarkollektion 2018.
Mångfalden hos Givenchy-solglasögonen är trots deras enkelhet enorm. Oavsett om du vill ha modeller utan båge som Givenchy GV 7081/S, runda glasögon med färgade glas som GV 7089/S, solglasögon med markant rectange-look som GV 7061/S eller med tydligt märke på skalmen som GV 7017/N/S – i Givenchy solglasögonkollektion finns något för alla! Med alla av märket Givenchys modeller sätter du ett fashionstatement, utan att verka påträngande.
Klicka dig igenom alla Givenchy solglasögon hos Edel-Optics här.
Leave a Comment