Tänker du bara på skor när du hör Converse? I så fall kan det vara dags att tänka om. För glasögonen och solglasögon från Converse är inte på något sätt sämre än den ikoniska designen på företagets skor. Upptäck historien bakom stilen här och följ med på vår resa genom Converse-historien.
Create your Style
Converse representerar en kreativ livsstil som inget annat märke: musiker, konstnärer och skridskoåkare älskar märkets enkla, sportiga stil. Modeälskare och designfantaster uppskattar också de legendariska Chuck Taylor All Star-skorna som ger varje outfit en avslappnad indie-touch. Men Converse erbjuder numera mode, accessoarer och stilar för alla livsstilar, inklusive en glasögonkollektion som bygger på samma element som ungdomskulturen. Glasögonen och solglasögonen från Converse kombinerar underground och mode på ett fräscht sätt.
Men hur kunde en enkel sko bli ett sådant massfenomen som har sålts i miljarder exemplar? Och varför överlever just denna sko av kanvas alla de senaste årtiondenas mode och trender? Svaret ligger troligen i den känsla som Converse-skorna innebär. De är laddade med positiva vibbar och minnen från subkulturen, och förmedlar samtidigt rebelliskhet och en känsla av tillhörighet. Något som bara några få plagg kan åstadkomma, som den svarta skinnjackan, basebollkepsen eller ikoniska solglasögon såsom Ray-Ban Wayfarer eller Oakley Radar.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Från sport till mode
När det gäller Converse bygger varumärkets framgång på en enda man. Nej, vi talar inte om grundaren Marquis Mills Converse, som grundade Converse Rubber Shoe Company i Massachusetts år 1908. Det är basketspelaren Chuck Taylor som på 1920-talet klagade till Converse över att han alltid hade ont i fötterna när han spelade. Han frågade skoföretaget om de kunde göra sin ”All Star”-basketsko lite bekvämare. Några samtal och utvecklingssteg senare föddes år 1923 ”Chuck Taylor All Star”, inklusive det ikoniska runda märket på den inre vristen, ur den enkla sneakern av kanvas. Detta var Chuck Taylor All Star-skornas födelse.
1936 vann de amerikanska basketspelarna OS-guld bärandes Converse-skor. På femtiotalet blev sneakers generellt de ungas kännetecken – särskilt ”All Stars”. Elvis och James Dean har setts bära Converse. Mick Jagger gifte sig i vita Converse år 1971, och senast under hippie- och punktiden var sneakers av tyg en favorit – eftersom man kunde måla blommor och hjärtan, eller dödskallar och bandlogotyper på dem. Scarlett Johannson bar dem på röda mattan i Venedig, Vogue-chefen Carine Roitfeld bar dem på en modevisning och modeller som Gigi Hadid, Kaia Gerber och Kendall Jenner svär på den sportiga vintage-looken från Converse.
Över en miljard par Converse har sålts över hela världen sedan de lanserades år 1917, vilket gör dem till den mest framgångsrika skomodellen genom tiderna. Det kommer förmodligen att dröja ett tag innan Convers glasögon överträffar Ray-Ban och Gucci i denna värld. Men troligtvis är det inte heller meningen. Det är trots allt en del av Convers varumärkesbild att vara jämlik och därmed prisvärd för alla – men även lite rebellisk och därför möjligtvis inte lämplig för alla. Glasögonen från Converse satsar på coola former med kultlogon innehållande den bekanta stjärnan, bågar i svart samt klassiska modeller som har signaturtrycket ”Chuck Taylor All Star” för att skapa en koppling till basketstjärnan.