Nu är det dags. Det är långt mellan New York och Berlin. Men trots det stora geografiska avståndet och tidsskillnaden är båda städerna mycket lika varandra när det gäller en sak: Mode. Så långt är allt väl.
En annan gemensam nämnare är något som är viktigt för allas välbefinnande: Våren är på väg. På våren smeks våra vintertrötta ansikten av varma solstrålar och ger oss därmed den viktigaste källan till D-vitamin. Dessutom fylls vi av sprudlande lyckokänslor när vi njuter av solen.
Den bländande medaljens baksida: UV-strålar. Lyckligtvis kommer våra lager att vara fulla med nya solglasögon lagom till att vårsäsongen startar. Således kan man nästan tycka att vårens början inte bara bestäms astronomiskt, meteorologiskt eller fenologiskt, men också av modet. Vilka lanseringar som är riktigt fräscha bland årets alla nya märken och kollektioner, får du reda på i det här blogginlägget.
Tommy Hilfiger x Zendaya
Bakom mansnamnet Tommy Hilfiger står koncentrerad kvinnlig kraft! Och årets solglasögonkollektion för kvinnor från Tommy Hilfiger är helt i linje med varumärkets ambassadör Zendaya Coleman. Den legendariska amerikanska designern Thomas “Tommy” Jacob Hilfiger har ingått ett samarbete med denna skådespelande, sjungande och dansande multitalangen, där man tillsammans har skapat en kollektion solglasögon för det här året.
Den internationella modellen är inte bara en vogue för feminister, men syns också i Vogue. Och på Vogue. Och på Cosmopolitan. Och på omslaget till InStyle. Och mycket mer. Totalt mer än 70 modetidningsomslag över hela världen är en övertygande referens och skälet till att den kända modedesignern från New York valde att engagera Zendaya. Resultatet är Tommy Hilfigers Zendaya-solglasögon i en mycket vacker design, som de två amerikanerna skickar över Atlanten 2019.
Tommy Hilfigers solglasögon Zendaya har inte riktigt kommit ut på marknaden men är redan en ikon. Det har att göra med bågarna, som helt klart liknar pilotglasögon. Bågarna har försetts med en ovanlig näsbrygga, som ser ut som en klassisk aviatormodell formad som en dubbelbrygga. Dessutom har bryggan på Zendaya-modellen en metalldekoration, som kan tolkas som ett omvänt “T”. Den ljusbruna designen avrundas med en Tommy Hilfiger-logoplatta i metall på en av skalmarna och Tommy Hilfiger x Zendaya-grafik på skalmens ände.
Lika vackra i formen, men helt annorlunda är de båglösa solglasögonen TH Zendaya II. Modellen erbjuds i brunt eller blått, och sticker ut med sina överdimensionerade glas och en form som ligger någonstans mellan rund och oval. Den ovan nämnda dubbla näsbryggan saknas inte heller hos dessa solglasögon från Zendaya, tvärtom! Den har designats i guld (eller silver) och kompletteras också på denna modell med den iögonfallande loggan i temple-tip.
Som om Zendaya inte vore nog, har ytterligare två kändisar från modevärlden engagerats för att marknadsföra den nya Tommy Hilfiger-kollektionen. De båda mycket bekanta influencerna Caro Daur och Nina Suess är officiella ansikten utåt för glasögonsamarbetet. Solglasögonen Zendaya 2 har man redan kunnat se på Ninas söta näsben. Mer om dessa två och deras samarbete med Tommy Hilfiger kommer du att kunna läsa på vår Instagram-profil de kommande veckorna. Fortsättning följer!
ic! Berlin + SEE AND BE SEEN
Du som genom den här bloggen har besökt den eleganta glasögonwebbplatsen och läst om oss tidigare, vet att KVALITET är mycket viktigt för oss. ic! skrivs visserligen med små bokstäver, men hittills har vi inte kunnat hålla vårt kvalitetslöfte bättre med något annat varumärke. Glasögontillverkaren från Berlin har förlitat sig på traditionellt hantverk i över 23 år och kontinuerligt satt nya standarder. Glasögonen och solglasögonen från ic! Berlin skärs med hjälp av toppmodern teknik i ett enda metallstycke, så att inga skruvar behövs.
Även när det gäller stilen har ic! Berlin alltid varit innovativa föregångare. Med kollektioner som “Urban” till vilken bland annat ic! Berlins solglasögon “Skyline” och “Hauptstadt” hör, gör varumärket Berlin inte bara till platsen för sitt huvudkontor, utan även till sitt DNA. Designen har inspirerats av fasader, tak och allt annat som du upptäcker när du går på Berlins gator och tittar upp – oavsett om du är turist eller en riktig Berlinbo med tunnelblick.
Ett annat spännande inslag från det (mode-)galna Berlinföretaget är “Cinematik”kollektionen, som har inspirerats av kända filmkaraktärer. Showtime!
Även den nya kollektionen glänser med glasögon och solglasögon från ic! Berlin, som bryter mot de knappa designdimensionerna. Karaktäriserade av vågade namn som “Bang N.” eller “Thor S.” har ic! Berlins glasögon blivit ett tema inom glasögonbranschen. De markanta stilarna från hexagonal till fjärilsform på solglasögonen från ic! Berlin sticker ut i mängden. Så sätt på dig “Screwless Shades” och visa alla att du vet vad som gäller den här våren.