Jürgen Altmanns hjärta slår för långa resor, gott kaffe – och solglasögon. Men inte för att själv se så cool ut som möjligt, utan för att hjälpa människor i Himalaya och Anderna att behålla friska ögon. Altmann är därför en perfekt ambassadör för vårt eYo-projekt – han lanserar nu en egen solglasögonmodell, i en starkt begränsad upplaga.
eYo – historier och kreativa glasögonstilar
eYo är ett projekt som lanserades av Edel-Optics för att ge vardagshjältar med olika bakgrund en plattform. eYo-ambassadörerna är alla fascinerande personligheter vars liv och stilkänsla är unika. De berättar sina historier om musik, konst, design, sport och annat genom solglasögon som de själva har designat och som bär ambassadörens kreativa signatur från skiss till slutprodukt.
eYo-ambassadör Jürgen Altmann: en räddare på två hjul
Jürgen Altmann är det senaste tillskottet till eYo-familjen. Caféägaren från München (han har drivit kaffebaren Aroma i legendariska Glockenbachområdet i mer än 20 år) tog tre sabbatsmånader år 2004 för att åka runt på motorcykel i Ladakh, det indiska höglandet, och dela ut leksaker och barnkläder åt en välgörenhetsorganisation för barn. Den första resan ledde till fler resor.
På en av dessa resor märkte Jürgen Altmann att människor fick solglasögon efter en gråstarrsoperation – men dessvärre falska modeller utan UV-skydd som snarare var ett hot än ett skydd för de nyopererade ögonen. Altmann bestämde sig för att göra något åt detta. Han började samla in begagnade solglasögon på sin kaffebar och övertalade en optiker i München att kontrollera UV-skyddet i solglasögonen. År 2009 åkte han till Ladakh med 300 par solglasögon i bagaget – och distribuerade den dyrbara lasten på motorcykel till de mest avlägsna byar på den ökenliknande platån.
Varför är solglasögon så viktiga i bergen?
UV-strålningen ökar med varje höjdmeter. För människorna i Himalaya och Anderna, som lever på 3 500–5 000 meters höjd hela livet, utgör det starka solljuset en stor fara. Omkring 80 procent av befolkningen lider av ögoninflammation eller allvarligare skador såsom grå starr eller ögoncancer. Solglasögon kan förhindra eller åtminstone fördröja mycket av detta.
Med sin hjälporganisation SHADES OF LOVE har Altmann nu delat ut fler än 460 000 par solglasögon i högfjällsområden och nu ska projektet utvidgas till den arktiska regionen, där snöblindhet är ett utbrett hot. Möjligheter till stöd finns på webbplatsen SHADES OF LOVE.
eYo x Jürgen Altmann: Solglasögon med mervärde
Designen på Jürgen Altmanns solglasögon tar upp UV-skyddstemat med ett extra sidoskydd medan den strömlinjeformade pilotformen och den speglade panoramaskivan dessutom innebär ett extremt coolt statement. Dessa solglasögon ser inte bara bra ut i världens höga bergsområden utan även på stan. Men observera att upplagan på den extravaganta modellen är begränsad till 300 exemplar!