Först ut var Aviator, sedan kom Wayfarer
Som efterföljare till den berömda modellen Aviator, som ursprungligen utvecklades för piloter, marknadsförde Ray Ban i början av 1950-talet modellen Wayfarer. Båda modellerna, som hör till världens mest sålda glasögon genom alla tider, har i flera generationer varit en stilavgörande accessoar hos trendsättarna. Länge var Aviator den enda modellen som Ray Ban hade på marknaden, men 1952 utvecklades en ny generation solglasögon med en ny form och stil. Ramen var gjord av plast och den svarta modellen var i förhållande till Aviator bred och försedd med avlånga silvriga nitar. Om man vill bära Wayfarers på det klassiska viset ska man välja denna originalmodell i svart eller i tortoise-mönster. Enligt designern Raymond Stegeman skulle Wayfarers inleda en ny era inom glasögonvärlden genom att bryta mot Aviators design; nu gällde kraftig plastram istället för tunn metall.
”Breakfast at Tiffany’s” och Blues Brothers
Att glasögonen kunde bli kända så snabbt beror delvis på ett missförstånd. Den modell som den vackra skådespelaren Audrey Hepburn bar i början av filmen Breakfast at Tiffany’s var faktiskt inte Wayfarer solglasögon, vilket alla trodde, utan istället var det ett par glasögon av märket Persol. Trots denna förväxling blev alltså Ray Ban-modellen känd och till på köpet blev de från och med då en unisex-modell.
Den kantiga maskulina plastramen med trapetsformiga glas passade uppenbarligen lika bra till kvinnor i korta svarta klänningar som till de maskulina personer som glasögonen till att börja med var tänkta till.
När filmen ”The Blues Brothers” gick på bio på 80-talet spelade vid sidan av John Belushi och Dan Aykroyd även de svarta Wayfarer-glasögonen en huvudroll. Denna glasögonmodell lanserades 1956 och hade sin egentliga glansperiod fram till början av 60-talet. När John Landis film hamnade på bioduken hade knappt 18 000 glasögon sålts, vilket var en förhållandevis låg siffra. Detta ändrade sig så klart snabbt när glasögonens popularitet ökade.
New Wayfarer – nyutgåva av en klassiker
I början av detta århundrade marknadsförde Ray Ban modellen New Wayfarer, men de avrundade äggformade glasen fick bara ett modest gensvar från kunderna. Den andra generationens design orienterade sig därför istället starkt mot originalet. I jämförelse med denna har de dock en mindre ram och mjukare former. Även om modellen i första hand är känd som solglasögon, går det idag även att köpa dem med korrekturglas.
Leave a Comment