“Jag visste hur man delar innan Facebook fanns.”
Av en händelse plockade jag upp den här frasen någonstans för många år sedan. Trots det fastnade den, och det ganska ordentligt. För i min tolkning beskriver den ett allvarligt problem som i tider av digitalisering och sociala medier blivit mer aktuellt än någonsin tidigare.
Även om man bara lever i sin Facebookbubbla är det inte svårt att se lidande. Frågan är bara om man vågar se och göra något åt det. På jakt efter fulla virtuella vänlistor och följare nätverkar vi dagligdags med främlingar. I princip är det inget fel med det, eftersom varje samhälle lever av utbyte. Men samtidigt tenderar de riktiga människorna att bli alltmer främmande. Eller med George Carlins ord: “We’ve been all the way to the moon and back, but have trouble crossing the street to meet the new neighbor.“
Vi tittar i vårt flöde oräkneliga gånger om dagen, men inte ut genom fönstret. Vi är mer intresserade av vad influencers äter i andra änden av världen än vad som händer på vår egen bakgård. Vi använder allt oftare tummarna för att trycka på “gilla”, men sträcker allt mer sällan ut handen för att hjälpa dem som är i nöd.
Edel-Optics vill inom ramen för Black Week använda sig av sin räckvidd i sociala medier, inte bara för att dela inlägg, utan för att peka på missförhållanden och ge något tillbaka. Samtidigt som konsumtionen av varor slår alla rekord under Black Friday-shoppingen, vill vi fokusera på de människor som verkligen behöver något eftersom de saknar något. Därför donerar vi 5 euro för varje beställning till oss mellan 22 november och 2 december 2019 till följande organisationer:
CLOWNER UTAN GRÄNSER
Clowner utan gränser är en oberoende ideell organisation som sedan 1996 har arbetat för barn över hela världen. I flyktingläger, ungdomsfängelser och andra utsatta miljöer måste barn få veta att de är viktiga. Uppdraget är enkelt: De drabbade ska återupptäcka glädjen med lek och skoj. För med lekfull glädje kan hopp, mänsklighet och viljestyrka skapas.
Clowner utan gränsers arbete bygger på övertygelsen att på det viset kan världen bli bättre. Dessutom stöder sig organisationen på FN:s barnkonvention. För att bidra till det här projekt och få barn i osäkra livssituationer att skratta donerar Edel-Optics 5 euro per beställning som vi får in under Black Week.