Michael Busch, sedan augusti 2020 har du varit verkställande direktör bredvid Dennis Martens som grundade företaget år 2009. Vad ledde till att du bytte från medie- och reklambranschen till en digital verksamhet som Edel-Optics?
Michael Busch: Optikerbranschen är en traditionell bransch och det finns mycket potential i samband med förändringarna inom e-handeln – något som verkligen tilltalar mig. Då jag arbetade inom medie- och reklambranschen var jag alltid ”bara” rådgivare – jag stod mitt i det hela men var ändå alltid något vid sidan om. Nu är jag med och fattar beslut för egna produkter och bär även ansvaret för dem. Dennis och jag är som två pusselbitar som passar ihop – han har en mängd teknisk och yrkesmässig expertis om optikerbranschen, medan jag å andra sidan utvecklar strategier för att göra Edel-Optics ännu mer känt och framgångsrikt.
Jag har under de förgångna åren haft kunder ur optikerbranschen, som jag samarbetat med, men en sak slog mig direkt i samband med Edel-Optics, nämligen att glasögon inte längre ses endast som ett synhjälpmedel utan även som ett modestatement och att Edel-Optics är både modernare och prisvärdare än medtävlarna.
Edel-Optics detaljhandelskoncept har redan fått flera utmärkelser. Varför är din lösning så intressant för detaljhandeln?
Dennis Martens: Integrationen och den systematiska utökningen av försäljningskanaler är mycket omdiskuterade ämnen inom detaljhandeln. Det speciella med den virtuella visningen av produkter är synergieffekterna som vi genererar mellan online- och offlineförsäljningen. Kunderna i butiken får det bästa av två världar: urval, sökfunktioner och priser på internet, men samtidigt service och råd av en optiker.
Vi erbjuder våra kunder möjlighet att bestämma själva. Traditionellt sett är de flesta människor beroende av en optiker. Tre av fem kunder väljer glasögon som optikern rekommenderar. Men hos oss sitter ofta kunder som vet exakt vad de vill. Transparens är nyckelordet – kunden har inblick i hela sortimentet eftersom webbshoppen integreras även i den stationära handeln.
Utöver det kan vi som återförsäljare hantera logistiken mycket effektivt och minska kapitalbindning eftersom vi utnyttjar vårt lager både till online- och offlineförsäljningen. Slutligen står vårt konsekventa genomförande av iPad-konceptet i fokus. Om du kastar en blick på detta kommer du snabbt se att vi inte gör något halvhjärtat.