Hotline +46 8 40835698
kostnadsfri tur- och returfrakt 30 dagars returrÄtt
  • sv  Svenska
    • en English
    • da Dansk
    • nl Nederlands
    • fr Français
    • hu Magyar
    • pl polski
    • ro Română
/ BLOG
Solglasögon
Glasögon
Sportglasögon
till shopen

"Optiker-branschen är mogen för en modernisering"

DENNIS MARTENS

Grundaren och VD´n på Edel-Optics är expert för SEO, SEM och utvecklingen av komplexa system för onlineshops.
Han pluggade på University of Applied Sciences i Hamburg och startade sitt första egna företag 1999. Han tog hand om olika projekt inom E-Commerce när det gäller det företags administrativa och utvecklingen. Bl a företag som forbildung.com och London Eyewear Ltd. i England innan www.edel-optics.de gick online under 2009.

Optiker-branschen är mogen för en modernisering

Intervju

Dennis Martens, du är företagets VD och har grundat Edel-Optics som nu är en av dem ledande online-optiker speciellt när det gäller märken-glasögon. Vad är skillnaden mellan ditt företag och andra konkurrenter i branschen?

För att sammanfatta det är våra USPAr den nya tekniken inhouse, bredden av vårt steg att våga gå på den internationella marknaden, vårt retail-koncept som hjälper till att vi kan förknippa online-och offline-affären med varandra och även den tydliga positioneringen av oss när det gäller att stå som Retail Brand för glasögon-märken som mode- och lifestyle-accessoar. Med vår testimonial understryker vi våran profil och skapar på detta sätt exklusivitet på produktnivå som tydliggör avgränsningen från konkurransen.

Om vi börjar med vårt nämnda retail-koncept så fick vårt butik-koncept inom ramen av Euroshop 2014 vid Retail Technology Awards Europe i kategorin Best Customer Experience en utmärkelse. Varför är denna lösning så intressant för detaljhandeln?

Integreringen av olika säljkanaler er en tema som diskuteras aktuellt inom detaljhandeln. Det finns många ämnen inom detta. Det speciella med ett virtuellt varuutbud är dem olika synergieffekterna som vi generar med hjälp av att vi förknippar online- och offline-försäljingen med varandra. Kunderna i butiken profiterar av detta då dem får det bästa av två världar: Utbud, sökfunktion och priser som på nätet men samtidigt även service och rådgivning av en opitker. Vi som företag kan avveckla logistiken väldgit efficient och minskar risken att vara beroende på kapital då vi kan använda våran vara dubbelt. Vårt konsekvent och totalt designade omsättande av konceptet med Ipad i fokus är en viktig del av den positiva feedback vi får. Om man tittar på det förstår man att vi bedriver detta på allvar och med stort engagemang.

I slutet av 2013 har vi öppnat vår flagshipstore i Norra Tysklands största köpcenter AEZ i Hamburg. Här är ni dirikta konkurrenter med Fielmann, Apollo, Krass och Bode som finns alla plats där. Hur resumerar du nu efter 3 år?

Vi har medveten bestämt oss för ett läge där vi är i direkt konkurrans med andra för att se om vi kan hålla med dessa etablerade företag då vi ville visa att både vårt koncept och våran affärsmodell ligger i tiden. Resonansen var enormt redan i från början. Vi har lyckat med Break-Even och bevisat att vi kan hålla med i ligan trots att vi garantera låga internet-priser för glasögon-varumärken. En bättre Proof-of- Practice för vårt koncept kan vi ej tänka oss och vi kan nu hänleda Benchmarks för flera stationära etableringar.

Kan du ge en uppskattning gällande konceptet? Principen med en flagshipstore baserar på det kompletta sortimentet i centrallagret ställs till förfogandet i våra onlineshops. Hur skulle det gått med flera filialer då?

Idén är generellt att integrera ett decentralt lagersystem via Edel-Optics filialer och på så sätt få möjlighet till att kunna erbjuda “same day delivery”. Online-businnes är en tillväxmarknad och försvarar även att kunna ha ett parallelt utbud på varor vilka då kan fördelas på de olika shops som byggs upp. Genom att samtidigt använda sig av stationära butiker som ett decentralt lager, garanteras ett permanent antal av glasögon som erbjuds inom vårt sortiment – särskilt med tanke på märken-glasögon. Vid sidan av internetpriserna är deta vårt viktigaset säljargument på Edel-Optics. Om varje butik eller shop sedan kan konkurrera med detta sortiment får vi se.

Edel-Optics finns redan i 53 länder med en egen webbshop. En sådan lokal differernsiering är sällan, även hos stora företag. Hur kom ni fram till denna strategi?

Plattformen som vi utvecklat själ gör det möjligt att vi på ett snabbt och efficient sätt kan utöka internationellt. Vi kunde utan problem anknyta ett flertal domains på olika språk, valuta och betalningsmetoder med förhållandevis lite insats. Därför kunde vi redan bli profitabla med relativt låga marknadsandelar t ex. Fördelen var och är att vi redan hade dem första learnings av detta när vi bit för bit kom in mera i de enstaka marknaderna. Därtill kommer att vi ofta är “First Mover” bland alla online-optiker och kan profitera av våra kärnkompetenser.

Varför tror du att Edel-Optics kommer att vara framgångsrik även internationellt?

Med hjälp av vår tekniska utveckling skapar vi ett mervärde för våra kunder t ex transparens och emancipering vid köpet av glasögon med synstyrka med hjälp av den “digitala optikern” och låga priser via vårt Best Price Tool som uppdaterar och scannar dagligen alla erbjudanden. Dessutom jobbar vi med att ta fram en internationell profil för vårt varumärke som tydlig ska positionera oss inom segmentet mode- och lifstyle: Vår flagshipstore med ett utbud på mer än 20.000 glasögon är utan tvekan ett Mekka för glasögon i Tyskland. Genom sponsringen av basketboll-laget Hamburg Towers sätter vi en trend och stament för ungdomskulturen. Den exklusiva glasögon-kollektionen som vi marknadsför tillsammans med en testimonial, stilikon och stjänra poängterar intresset för “SEE AND BE SEEN”.

Som begärt referent bjuds Dennis Martens ofta in till nationella och internationella näringsmöten.

Ihr Name (Pflichtfeld)

Ihre E-Mail-Adresse (Pflichtfeld)

Redaktion (Pflichtfeld)

capcha
captcha

Edel Optics Blog
 
 
Edel-Optics
Överblick
Om Edel-Optics
Butiker
Merchandise
Press
Allmänna affärsvillkor
Sekretesspolicy
Sekretessinställningar
Impressum/kontakt
Support
Betalningsmetoder
Fraktkostnader
Hjälpvideor för glasögon
Returnera beställning
Beställning/avbeställning nyhetsbrev
Blogg
Vanliga frågor / Hjälpcenter
Toppsäljare
Solglasögon
Ray-Ban Solglasögon
Oakley Solglasögon
Prada Solglasögon
Tom Ford Solglasögon
Gucci Solglasögon
 
Glasögon
Tom Ford Glasögon
Ray-Ban Glasögon
Oakley Glasögon
Prada Glasögon
Marc O Polo Glasögon
TOP 10 Solglasögon
Ray-Ban Solglasögon
Oakley Solglasögon
Prada Solglasögon
Tom Ford Solglasögon
Gucci Solglasögon
Persol Solglasögon
Carrera Solglasögon
Polaroid Solglasögon
Dolce & Gabbana Solglasögon
Michael Kors Solglasögon
TOP 10 Glasögon
Tom Ford Glasögon
Ray-Ban Glasögon
Oakley Glasögon
Prada Glasögon
Marc O Polo Glasögon
Humphreys Glasögon
Guess Glasögon
Esprit Glasögon
Emporio Armani Glasögon
Gucci Glasögon
Besök oss:

Exklusiva rabatter. Nyheter om glasögonmode och individuell konsultation genom vårt team för sociala medier.
Blog
Betalningsmetoder
cic3DSecure2
cic3DSecure2
restPaypal
adyen_swish
klarna2
Förskottsbetalning, Betalning med bankkort., Postförskott
Returnera beställning
Newsletter
Hjälpcenter
 
 
Besök oss:

Exklusiva rabatter. Nyheter om glasögonmode och individuell konsultation genom vårt team för sociala medier.
Blog
 
desktop