Det finns knappast någon annan modeskapare som representerar både understatement och samtidigt flashiga effekter lika mycket som Tom Ford. Den texanske allkonstnären är världsberömd för sina perfekt sittande svarta kostymer och sina överdådiga kreationer. Hans eleganta solglasögon och glasögon är riktiga klassiker – och dessutom är han mycket framgångsrik även som filmregissör. Den enda frågan som kvarstår är: När sover egentligen denna man?
Från Texas till Milano
Åtminstone kan denna fråga besvaras snabbt: högst tre till fyra timmar per natt och ifall Tom Ford går och lägger sig innan midnatt har han minneslappar under kudden. Inget sker av sig själv – detta gäller framför allt i den oerhört snabblivade modebranschen.
Tom Fords framgång liknar därför ingen saga utan är snarare ett resultat av hårt arbete. Från att redan som liten vara mode- och designintresserad fick hans karriär en raketstart som direkt ledde honom till modeolympiaden bredvid stjärnkollegor som Giorgio Armani, Gianni Versace eller Calvin Klein. Den sistnämnde är förresten Fords stora förebild.
Men nu från början: Tom Ford föddes som son till två fastighetsmäklare år 1961 i Austin, Texas men växte upp i Santa Fe, New Mexico. Därifrån flyttade han till New York var han till en början studerade konsthistoria vid New York University, efter ett tag bytte han dock till arkitektur och design vid Parson School of Design. Efter sin examen arbetade han som designer för två amerikanska varumärken, men upptäcktes 1990 av Dawn Mellow, den dåtida kreativdirektören från Gucci, och engagerades som designer för dammodet. Ett enormt karriärskliv för den unge Ford som därpå flyttade till Milano.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Gucci-revolutionen
Gucci hade under den tiden inte mycket att göra med den allomfattande lyxkoncernen som företaget idag är, traditionsmärket höll snarare nästan på att gå i konkurs. Men Tom Ford hade en vision som han eftersträvade med framgång. Endast fyra år efter hans start hos Gucci var han inte bara ansvarig för dammodet, utan alla produktlinjer, boutiquedesignen, företagets image och reklamkampanjerna. Senare tillkom även ansvaret för varumärket som tillhörde Gucci: Yves Saint Laurent. Tom Fords otvivelaktiga känsla för det perfekta fotot och hans fallenhet för estetik ledde till att Gucci-gruppens omsättning steg från 230 millioner dollar år 1994 till knappt 3 milliarder dollar år 2003 under hans ledning som kreativdirektör. Ett sannerligen lysande resultat som gjorde Tom Ford till en levande legend.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Befrielseåret 2005
År 2004 kastade Tom Ford in handduken och lämnade Gucci. Direkt därpå år 2005 grundade han sitt eget varumärke, Tom Ford, samarbetade med Marcolin för uppseendeväckande glasögon- och solglasögonkollektioner och påbörjade en egen skönhetslinje i samarbete med Estée Lauder som likt allt annat som Tom Ford påbörjar blev en total succé. Boutiquer i New York, Milano, Tokio eller vid det berömda Rodeo Drive i Los Angeles (foto) kompletterade helhetspaketet.
Mode är dock inte den enda passion som driver Tom Ford. 2005 nådde innovationerna sin kulmen: Tom Ford grundade inte bara sitt eget modeföretag, han grundade även sin egen filmproduktionsfirma Fade To Black. Sin första film A Single Man, som Ford medförfattade, producerade och iscensatte firades som estetiskt mästerverk av både kritiker och fans, och gav huvudrollsinnehavaren Colin Firth en Oscarsnominering. 2016 följde den andra filmen Nocturnal Animals med Amy Adams och Jake Gyllenhaal i huvudrollerna.
Karriärmässigt går det alltså som på räls för Tom Ford och han samlar utmärkelser som andra samlar på glasögon – även Tom Ford Eyewear har fått flera utmärkelser. Privat har det också gått bra för honom: 2012 föddes den gemensamma sonen Alexander, två år senare gifte sig Tom Ford och Richard Buckley. 35 år var de båda männen ett par, tills Richard Buckley slutligen dog i september 2021 efter att under många års tid haft cancer. Detta endast några få dagar efter att Ford firades för sin glamourösa discoshow under New Yorks modevecka.