Många glasögon som nu är helt inne har även varit populära förr. I början av 1900-talet var glasögon ännu inte på något sätt en modeaccessoar, utan helt enkelt ett nödvändigt ont. Den som kunde undvek dem så länge det var möjligt. Genom monokeln ändrade sig dock synhjälpmedlets status; framför allt män började använda denna som statussymbol. Från och med denna tidpunkt blev glasögon snabbt en naturlig del av modet och idag är de ett fashion statement som aldrig förr.
Panto-glasögon från 20-talet:
Särskilt omtyckta nuförtiden är panto-glasögonen. På 20-talet bars de runda, lätt tillplattade glasögonen med ram utav sköldpadd särskilt av män av högre samhällelig rang. Dagens modeller har däremot ram av plast – och de är eftertraktade även av kvinnor. Begreppet panto kommer från ordet ”pantoskopisk” och syftar på det breda synfältet som man får med stora, runda glasögon. Formen och stilen hos dessa glasögon ger intryck av litteraturintresse och bildning, men dessa bågar klär alla typer av människor som vill skapa en individuell stil. Inte konstigt att denna modell har hållit sig kvar så länge.
Browline-glasögon från 50-talet:
Denna modell är omtyckt i alla åldersklasser. De ganska enkla och eleganta glasögonen med tjock, mestadels mörk glasögonram ovantill blev så sent som för ett par år sedan kallade nördglasögon. Sedan 50-talet bärs de av modemedvetna kvinnor och män och idag har de en självklar plats bland solglasögon.
Cat-eye från 60-talet:
Denna modell blev framför allt känd genom stilikonerna Audrey Hepburn och Marilyn Monroe och är än idag många kvinnors älsklingsglasögon. Genom den typiska uppåtsluttande glasformen skänker dessa glasögon kattens sensuella blick och dessa är nu återigen på intågande. Framför allt bland solglasögon finns det nu en mängd olika speciella utseenden. Om det på spetsen av ”kattögonen” finns iögonfallande utsmyckningar benämner man dessa fjärilsglasögon. Man blir föga förvånad över att dessa glasögon, med sin fräcka och sensuella stil, återigen har intagit sin plats på vackra kvinnors ansikten.
Oversize från 70-talet:
Victoria Beckham, Adele och många andra kändisar älskar denna trend. Glasögon i XXL-format var inne på 70-talet och är nu återigen i ropet sedan ett par år tillbaka. Solglasögon eller glasögon med styrka, diskret tunn ram eller dominant tjock: glasögon à la husfluga ses nu på de flesta kändisars näsor. Även gemene man som inte hugger på trender i första taget har upptäckt fördelarna med jätteglasögonen. Bakom dessa kan man ju dölja ögonringar enkelt – och dessutom får de ansiktet att se smalt ut som i ett trollslag. De senaste åren har tjocka klumpiga glasögonramar varit i ropet, men nu kan vi istället se en utveckling mot tunnare ramar i ljusare färgtoner.
Facit från retroglasögonmodet:
Den som hittar ett vintage-exemplar av mormors eller morfars gamla glasögon ska se till att hålla hårt i den skatten! För ett är säkert: en trend kommer alltid tillbaka.
Leave a Comment